از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
مقالاتدانشنامه مواد اولیه

کمبود سنگ آهن معضلی بزرگ در حوزه فولاد و تامین مواد اولیه

Rate this post

کمبود سنگ آهن بزرگترین معضل حوزه فولاد در بحث تامین مواد اولیه است

در تولید سنگ آهن، کانسنگ آهن پس از استخراج از معادن طی فرآیندی به سنگ‌آهن دانه‌بندی، کنسانتره، گندله و در ادامه زنجیره فولاد، برای تولید محصولات فولادی به شمش، اسلب و … تبدیل می‌شود. در این زنجیره از استخراج تا تولید محصول نهایی تمامی حلقه‌ها به شدت به یکدیگر وابسته هستند.

 

کاربرد اصلی سنگ آهن

به گزارش آهن رویال اصلی‌ترین مصرف کننده سنگ‌آهن، صنعت فولاد است و می‌توان گفت تقریبا ۹۸ درصد سنگ آهن استخراج شده در سطح جهان در صنعت فولاد استفاده می‌شود، پس از فولاد، صنعت سـیمان پر مصرف‌ترین صنعت به حساب می‌آید که از سنگ‌آهن‌های هماتیتی عیار پایین و متوسط در این صنعت استفاده می‌کند.

 

دو نوع اصلی ذخایر معدنی سنگ آهن

از لحاظ نوع کانه بیشتر ذخایر معدنی سنگ‌آهن به دو نوع هماتیتی و مگنتیتی تقسیم می‌شوند که از لحاظ عیار متفاوت هستند البته به جز سنگ‌های مگنتیتی با عیار بالا از سنگ‌های هماتیتی نیز می‌توان در صنعت فولاد استفاده کرد که البته مستلزم هزینه بیشتری است و به همین دلیل در حال حاضر و با تکنولوژی‌های موجود تولید سنگ‌آهن با سنگ‌های هماتیتی توجیه اقتصادی ندارد، گرچه دغدغه بسیاری از فعالان حوزه فولاد این بوده است که تا پایان سال 99 اقدامات لازم را برای فرآوری سنگ هماتیت انجام دهند.

 

میزان تولید سنگ آهن در سال 99

طبق گزارش ایمیدرو که اوادیل دی ماه منتشر شد، تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن کشور از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه، 33 میلیون و 168 هزار و 757 تن کنسانتره سنگ آهن تولید کردند. رقم تولید مدت مشابه سال گذشته، 31 میلیون و 553 هزار و 105 تن بود.

 

عملکرد شرکت های تولیدکننده سنگ آهن و کنسانتره در سال 99

از میزان تولیدات ذکر شده، شرکت‌های «گل گهر» 11 میلیون و 71 هزار و 67 تن، «چادرملو» 7 میلیون و 587 هزار و 938 تن، «سنگ آهن مرکزی» 2 میلیون و 757 هزار و 33 تن، «توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» 4 میلیون و 258 هزار و 473 تن، «گهر زمین» 3 میلیون و 9 هزار و 728 تن، «اپال پارسیان سنگان» یک میلیون و 547 هزار و 408 تن، «صبا نور» 992 هزار و 288 تن، سناباد یک میلیون و 625 هزار و 142 تن، «جلال آباد» 276 هزار و 530 تن و سنگان 43 هزار و 150 تن کنسانتره سنگ آهن تولید کردند که تا 55 میلیون تن در سال فاصله زیادی دارد. میزان تولید کنسانتره آهن شرکت‌های بزرگ سنگ آهن طی 8 ماهه نخست 99، حدود 5 درصد رشد داشته است.

 

چشم انداز سال 1400 برای تولید شمش فولاد و نیاز جدی به تولیدات بیشتر

با توجه به هدف تولید سالانه 55 میلیون تن شمش فولاد که در چشم‌انداز 1400 در نظر گرفته شده، برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند حتی اگر به این مقدار تولید سالیانه فولاد نرسیم نیز ذخایر معدنی ایران نهایتا برای دو دهه دیگر می‌تواند نیاز به سنگ‌آهن صنعت فولاد را تامین کند و اگر برای حل این بحران چاره‌ای اندیشیده نشود، صنعت فولاد با مشکلات جدی روبرو خواهد شد و جای خود را از یک کشور تولیدکننده به یک کشور مصرف‌کننده می‌دهد و مجبور است نیاز خود را از طریق واردات تامین کند. شایان ذکر است که برای تولید 55 میلیون تن شمش فولاد نیاز به تولید 162 میلیون تن سنگ آهن داریم.

 

کمبود سنگ آهن بزرگترین معضل حوزه فولاد
کمبود سنگ آهن بزرگترین معضل حوزه فولاد

 

راه حل افزایش تولید مواد اولیه آهن

راه حل مدیریت مواد اولیه در چرخه تولید فولاد این است که با توجه به ذخایر کم سنگ‌های مگنیتیتی با عیار بالا در کل جهان و همچنین ایران، کم کم باید به فکر فرآوری سنگ‌های عیار پایین نیز بود و اگر به این سمت نرویم فعالان حوزه فولاد در بلند مدت با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد. بیشتر کشورهای توسعه یافته نیز به سمت فرآوری سنگ‌های عیار پایین حرکت کرده‌اند که در این چند ساله دست‌آوردهایی خوبی نیز داشته‌اند و ما نیز می‌توانیم از تجربیات این کشورها استفاده کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا