از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
مقالاتدانشنامه ورق

کاربرد انواع ورق آجدار و فرآیند تولید آن

Rate this post

کاهش خطرات شهری و صنعتی به کمک ورق‌های آجدار

مهم‌ترین دلیل استفاده از ورق‌های آجدار حفظ تعادل در سطوح شیب‌دار است، استفاده از ورق‌های آجدار درصد خطرات لغزندگی و سُرخوردن در سطوحی که نیاز به اصطکاک دارد را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی آهن رویال، ورق آجدار با جنس‌های مختلفی در بازار دیده می‌شود اعم از فولادی، آلومینیومی، برنج و … که ما در اینجا قصد داریم تا با ورق آجدار فولادی بیشتر آشنا شویم و هر جا که از لفظ ورق آجدار استفاده می‌کنیم، همان ورق آجدار فولادی مد نظر است.

کاربرد انواع ورق آجدار و فرآیند تولید آن
کاربرد انواع ورق آجدار و فرآیند تولید آن

فرایند تولید ورق آجدار نورد گرم است

ورق آجدار در دسته ورق‌های گرم قرار می‌گیرد، در واقع ورق فولادی طی فرایند نورد گرم به ورق‌هایی با سطوح برجسته تبدیل می‌شود که اشکال مختلفی دارد. عمدتا ورق آجدار با طرح‌های برجسته و منظم عدسی، لوزی، قطره‌ای، الماسی، بادامی، مورب، دایره‌ای و … در بازار یافت می‌شود. مراحل تولید ورق آجدار به این شکل است که شمش تختال یا همان اسلب با مقطع و طولی مشخص در کوره‌های پیش گرم حرارت داده و سپس نورد گرم می‌شود تا ضخامت آن کاهش و طولش افزایش یابد و در مرحله نورد پایانی آجدار ‌شود.

 

کاربرد ورق آجدار

با یک نگاه می‌توان ورق آجدار را در تمامی سطوح زندگی از آسانسور ساختمان تا پل‌های عابر پیاده دید. جدای از زندگی روزمره این ورق‌ها مصارف صنعتی نیز دارد و هر جا که بخواهند ایجاد اصطکاک کنند تا مانع سُرخوردن و لغزندگی شوند از این ورق‌ها استفاده می‌کنند. به غیر از آجدار به این ورق‌ها، ورق کف‌سازی، شطرنجی و برجسته نیز اطلاق می‌شود. جدای از اشکال مختلفی که دارد این ورق‌ها می‌توانند از جنس گالوانیزه و استیل نیز باشد که مصارف زیادی در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساختمانی دارد. در ادامه به اختصار چند مورد کاربرد ورق آجدار را بیان می‌کنیم؛ از این ورق‌ها در دیوار و سقف آسانسور، کف و پلکان پل‌‌های عابر پیاده، ایستگاه‌های اتوبوس، تفکیک‌سازی خطوط تولیدی، کف ماشین‌های باربری مثل کامیون و وانت، کف کانتینر و … استفاده می‌شود.

 

تفاوت انواع ورق آجدار

همانطور که گفته شد از لحاظ جنس ورق آجدار به سه دسته استیل، گالوانیزه و آهنی تقسیم می‌شود که در صورت داشتن وزن، شکل و سایز مشابه استیل از گالوانیزه و آهنی گران قیمت‌تر و به همین شکل آهنی از نوع گالوانیزه ارزان‌تر است.

از لحاظی دیگر می‌توان گفت دو نوع ورق با عنوان‌های ورق آجدار فابریک و پرسی وجود دارد؛ در ورق فابریک دو ورق روی هم قرار دارد که یکی صاف و صیقلی است و زیر لایه آجدار قرار می‌گیرد که وزن این محصول را تا حدی بالا می‌برد. ورق پرسی همان ورق ساده است که توسط دستگاه، پرس و سنبه‌زنی می‌شود تا اشکال مختلفی روی آن ایجاد  شود؛ در مقایسه با ورق آجدار فابریک، ورق پرسی وزن و مقاومت کمتری دارد.

 

تولیدکنندگان ورق آجدار

به دلیل میزان مصرف بالایی که ورق آجدار دارد، کارخانجات متعددی هستند که این نوع ورق را تولید می‌کنند؛ در واقع هر شرکتی که تولید ورق گرم دارد سعی می‌کند که این محصول را نیز در سبد خود داشته باشد که در اینجا به نام سه کارخانه اکتفا می‌کنیم، فولاد مبارکه، فولاد کاویان و فولاد سبا از تولیدکنندگان این ورق‌ها هستند. البته بخشی از نیاز کشور نیز از طریق واردات تامین می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا