از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
مقالاتورق گالوانیزه

آهن سفید چیست؟ بررسی کاربردها و مزایای آن

5/5 - (1 امتیاز)

آهن سفید چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ آهن سفید چه تفاوت هایی با آهن معمولی یا سیاه دارد؟ مزیت استفاده از آهن سفید چیست؟ پاسخ به همه این پرسش ها به همراه توضیحات بیشتر را در مجله اینترنتی آهن رویال بخوانید.

از قرن 17 میلادی تاکنون، ورق سفید یا گالوانیزه به یکی از مهمترین مواد اولیه در صنایع مختلف تبدیل شده است. بشر از وقتی فهمید که مزیت های آهن سفید چیست، بیشتر به سمت تولید آن رفت، تا جایی که امروز گسترش استفاده از آن را در صنایع مختلف شاهد هستیم.

یکی از مهمترین مزیت های آهن سفید که بد نیست در این مقدمه به آن اشاره داشته باشیم، طول عمر و دوام بالای آن است که کارشناسان، میزان آن را بالای 50 سال تخمین زده اند. همین موضوع، نشان از ماندگاری محصولات و سازه هایی خواهد داد که با استفاده از آهن سفید ساخته می‌شوند.

تا اینجا احتمالا مفهوم آهن سفید برایتان گنگ و ناشناس بوده است، برای همین در ادامه به صورت کامل بررسی خواهیم کرد که آهن سفید چیست، چگونه ساخته می‌شود و در چه مواردی کاربرد دارد. اگر به این بحث علاقمند هستید، توصیه می‌کنیم که حتما تا انتها با این مقاله از بلاگ آهن رویال همراه باشید.

همچنین شایان ذکر است که قیمت روز آهن آلات را می‌توانید در آهن رویال مشاهده کنید و به صورت آنلاین و لحظه ای از تغییرات این فلز پرکاربرد آگاه شوید.

آهن سفید چیست؟ و چگونه تولید می‌شود؟

از کوچک ترین میخ ها و پیچ ها گرفته تا سازه های ساختمانی بلند، همگی از کاربرد آهن سفید هستند. کاربرد آهن سفید با توجه به ویژگی هایی که دارد، روز به روز افزون تر می‌شود. همین موضوع باعث شده است که بخش زیادی از فعالیت شرکت های فولادی به تولید آهن سفید اختصاص یابد.

آهن سفید با نام آهن گالوانیزه شناخته می‌شود. در واقع به خاطر اینکه آهن در برابر آب و هوا آسیب پذیر است، باید ترفندی به کار برد تا آن را در برابر این تهدیدات محافظت نمود. رطوبت و اکسیژن، دو مولفه ای هستند که می‌توانند به آهن آسیب وارد کنند و هر جایی که این دو مورد دیده شود، آهن در آنجا آسیب پذیر خواهد بود.

زنگ زدگی و خوردگی، نتیجه قرارگیری آهن در معرض هوای آزاد ( اکسیژن) و رطوبت است که در نهایت منجر به افت کیفیت آهن و از بین رفتن انسجام درونی آن خواهد شد. در این صورت، آهن کاربرد سابق خود را نخواهد داشت.

برای همین، ترفندی که برای جلوگیری از تهدیدات مختلف تاکنون چاره شده است، گالوانیزه کردن آهن آلات است که با استفاده از یک لایه محافظ از جنس روی، انجام می‌شود.

بنابراین آهن سفید یا گالوانیزه، آهنی است که از یک لایه روی پوشیده شده است تا در برابر اکسیژن و رطوبت مقاومت پیدا کند. این لایه روی به سطح داخلی و خارجی آهن اضافه شده است. علاوه بر محافظت، اضافه کردن روی باعث تغییر رنگ آهن به روشن هم می‌شود و برای همین، به آهن سفید آن را می‌شناسند.

برای اینکه آهن سفید را گالوانیزه کنند، آن را در مایع روی غوطه ور می‌کنند. یعنی قبلا، روی را با حرارت بالا از جامد به مایع تبدیل می‌کنند و سپس آهن را در آن فرو می‌برند تا خوب دور تا دور آن را فرا بگیرد. بعد از آن، آهن را برای خنک شدن خارج می‌کنند و پس از یک مدت زمان مشخص، آهن و روی خنک می‌شود و در نتیجه لایه ای دور تا دور آهن قرار می‌گیرد. این لایه، سپر بلای آهن در برابر اکسیژن و رطوبت خواهد بود.

تفاوت آهن گالوانیزه با آهن استاندارد، تنها در داشتن همین لایه روی است. اضافه کردن لایه روی به آهن، باعث گسترش کاربردهای آن در صنایع مختلف شده است، چون احتمال زنگ زدگی و خوردگی آهن تا مقدار زیادی به پایین ترین حد ممکن می‌رسد. قطعا صنایع مختلف دوست ندارند که از آهنی استفاده کنند که بعد از مدتی احتمال تغییر رنگ و تغییر شکل آن وجود داشته باشد.

پس آهن سفید، نسبت به آهن معمولی دارای مقاومت و دوام بیشتری است، به خاطر همین موضوع کاربردهای گسترده ای از خود نشان می‌دهد.

ورق گالوانیزه به عنوان یک پایه ثابت تولید، همواره مورد استفاده قرار می‌گیرد و به خاطر مزیت ها و قیمت مقرون به صرفه، کاربرد آن بیش از پیش در حال گسترش است.

روش تولید آهن سفید

روش تولید آهن سفید؛ آهن سفید چگونه تولید می‌شود؟

حالا که با مفهوم آهن سفید آشنا شدیم، بیایید با هم بررسی کنیم تا ببینیم که این آهن چگونه تولید می‌شود. یعنی یک آهن چه مراحلی را طی می‌کند تا تبدیل به آهن سفید شود؟

فرایند تولید آهن سفید در مراحل زیر خلاصه می‌شود:

  • ابتدا فولاد را در محلول چربی زدایی تمیز می‌کنند، تا صاف و یکدست باشد.
  • پس از تمیز کردن، برای رقیق شدن فولاد آن را در اسید سولفوریک گرم قرار می‌دهند.
  • در گام سوم، فولاد در یک محلول با ترکیب کلرید روی و آمونیوم شار می‌شود.
  • در گام چهارم، وقت آن است که فولاد را در مایع روی غوطه ور کنند. البته از قبل، روی از طریق حرارت بسیار بالا به صورت مایع درآمده است.
  • در گام پنجم، آهن را از نظر پوشش کامل روی نظارت و کنترل می‌کنند و بعد از این مرحله، آهن سفید برای کاربرد در صنایع مختلف آماده است و به بازار عرضه می‌گردد.

آهن سفید از این طریق تولید و به بازار عرضه می‌شود. اما آهن سفید چه مزایایی دارد که اینقدر محبوب است؟ اصلا وجود آهن سفید چه منفعتی برای تولید در کشور دارد؟ همه این موارد را در ادامه این مطلب با هم بررسی خواهیم کرد.

مزایای استفاده از آهن سفید چیست؟

مزایای زیادی را می‌توان برای آهن سفید بر شمرد. ما چند مورد از مهمترین مزایای آهن سفید را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

  • کاهش هزینه های تولید. غوطه ور کردن فولاد در گودال روی، از روش های دیگر مرسوم، به صرفه تر و کم هزینه است و به همین دلیل، هزینه های تولید را کاهش می‌دهد.
  • افزایش طول عمر آهن. یکی دیگر از مزیت های آهن سفید، طول عمر بالایی است که پیدا می‌کنند. برای همین، در صنایع مختلف به خاطر عمر بیشتری که آهن سفید دارد، ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند.
  • کاهش هزینه های نگهداری آهن سفید. با گالوانیزه کردن ورق های فولادی، واکنش اکسیداسیون که منجر به زنگ زدگی و خوردگی آهن می‌گردد، کاهش می‌یابد. به همین دلیل، آهن سفید نیازی به نگهداری خاصی ندارد که همین موضوع منجر به کاهش هزینه های نگهداری از این آهن ارزشمند می‌گردد.
  • افزایش مقاومت در برابر تهدیدات. لایه روی که دور تا دور آهن را می‌پوشاند، خود در برابر رطوبت و اکسیژن و خطراتی که ناشی از فعالیت آنها است، مقاومت است. همین موضوع باعث افزایش دوام و مقاومت آهن در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیز می‌گردد.
  • تمیز کردن آسان تر. اگر خاطرتان باشد، در بالا گفتیم روی به علاوه اینکه از آهن محافظت می‌کند، رنگ آن را هم تغییر می‌دهد و باعث ایجاد یک سطح شفاف و روشن می‌گردد. طبیعتا این ویژگی باعث می‌شود که تمیز کردن و شستشوی آن راحت تر باشد. یعنی با یک پارچه و اسپری هم می‌توان غبارهای آن را پاک کرد.
  • مراقبت سراسری از آهن. لایه روی، سرتاسر آهن را می‌پوشاند و در تمامی قسمت های آهن نفوذ می‌کند. بدین ترتیب، تمامی قسمت ها در برابر تهدیداتی همچون زنگ زدگی و خوردگی در امان خواهند بود.
  • قیمت مقرون به صرفه. با توجه به مزیت ها و کاربردهای فراوانی که برای آهن سفید نام بردیم، می‌توان گفت این آهن دارای قیمت بسیار مقرون به صرفه ای نسبت به دیگر انواع آهن آلات است.

حالا با بیان موارد بالا، تا حدودی دریافتیم که مزایای آهن سفید چیست؟ حالا بد نیست که با کاربردهای این آهن بیشتر آشنا شویم.

کاربرد آهن سفید چیست؟

کاربرد آهن سفید چیست؟

همانطور که گفتیم به خاطر مزیت ها و ویژگی هایی که آهن سفید دارد، همچنین رنگ روشن آن، کاربردهای گسترده ای باید از آن انتظار داشت که ما به بررسی برخی از موارد کاربرد آن خواهیم پرداخت.

1- تولید لوازم خانگی

یکی از صنایعی که در آن به وفور از آهن سفید استفاده می‌شود، صنعت تولید لوازم خانگی است. مثلا برای تولید یخچال، فریزرها، درب ماشین لباسشویی و ظرفشویی، از آهن سفید استفاده می‌کنند.

2- صنعت خودرو

صنعت خودرو نیز یکی از استفاده کنندگان آهن سفید برای تولید خودرو و قطعات آن است.

3- دیوار و سقف سوله ها

برای اجرای سقف و دیوار سوله ها از آهن سفید استفاده می‌کنند که از استحکام و دوام کافی برخوردار است و می‌تواند تا سال ها، مقاومت خود را در سازه حفظ کند.

4- مخازن و لوله های آب

لوله های آب در معرض مستقیم رطوبت قرار دارند، به همین دلیل باید از آهن سفید که در برابر رطوبت مقاوم است در جهت تولید آنها استفاده نمود.

از دیگر کاربردهای آهن سفید، به صورت خلاصه:

  • ساخت تجهیزات آشپزخانه
  • صنعت برق و الکترونیک
  • صنعت ساختمانی
  • ساخت بردهای تبلیغاتی و الکتریکی
  • تواید ناودانی و دودکش
  • تولید شیروانی
  • تولید کانال کولر
  • استفاده در مجاریی تهویه هوا

و غیره هستند.

جمع بندی و سخنان پایانی

تا اینجا به صورت مفصل در مورد اینکه آهن سفید چیست، چه کاربردی دارد توضیح دادیم و همچنین فهمیدیم که چگونه تولید می‌شود. همانطور که خواندید، آهن سفید به خاطر ویژگی هایی که در فرایند گالوانیزاسیون پیدا می‌کند، کاربردهای گسترده تری نسبت به آهن معمولی می‌گیرد.

اگر نسبت به تامین آهن آلات خود دارای مشکل هستید، آهن رویال به شما کمک می‌کند. آهن رویال به سبب تسهیل در تامین آهن مورد نیاز شما، قدم به میدان گذاشته است و با تخصیص یک کارشناس فنی با سواد بالا برای همراهی شما، از صفر تا صد کنارتان خواهد بود.

آهن رویال، سریعترین ارائه دهنده فاکتور رسمی آهن آلات است و به همین دلیل، تامینی بدون دغدغه و شفاف برای پیمانکاران رقم خواهد خورد.

اگر در هر زمینه ای نیاز به مشاوره تخصصی و فنی دارید، آهن رویال به شما کمک می‌کند. در تامین میلگرد، یا هر نوع فرآورده فولادی دیگری که مشکل دارید با آهن رویال در تماس باشید.

آهن رویال، علاوه بر تامین آهن معمولی، در تامین انواع ورق گالوانیزه و آهن سفید هم به شما کمک خواهد کرد. همچنین به جهت تسهیل در تامین آهن آلات مورد نیاز شما، شرایط خرید اعتباری و تهاتری فراهم شده است و شما می‌توانید با فراغ بال بیشتری اقدام به خرید آهن آلات مورد نیاز خود کنید.

در آهن رویال تمامی دغدغه ها و نیازهای شما در نظر گرفته شده است و فقط کافی است با این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا