از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
مقالاتدانشنامه نبشی و ناودانی

تفاوت نبشی و ناودانی در چیست؟

Rate this post

نبشی و ناودانی چه فرقی با هم دارند؟ تفاوت نبشی و ناودانی در چیست؟ کاربرد نبشی و ناودانی در کجا است؟ اگر شما هم مایل هستید تا در مورد تفاوت نبشی و ناودانی بیشتر بدانید و با کاربردهای هر یک از آنها آشنا شوید، توصیه می‌کنیم که حتما و تا انتها این مطلب را دنبال کنید. ما در مجله اینترنتی آهن رویال همواره سعی کرده ایم گامی در راستای آگاه بخشی به کاربران برداریم و برای همین، مقالاتی از این دست را به صورت منظم منتشر می‌کنیم.

نبشی و ناودانی دو مورد از پرکاربردترین فرآورده های فولادی هستند که از آنها برای تکمیل سازه های مختلف استفاده می‌کنیم. شاید مهمترین تفاوت نبشی و ناودانی را بتوان در ظاهر آن جستجو کرد. اما همین مقدار اختلاف باعث شده است که هر کدام از این فرآورده ها کاربرد متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند.

تصویر

برای تکمیل بسیاری از سازه ها، به نبشی و ناودانی نیاز داریم. این دو فرآورده به خاطر استحکام و همچنین شکل ظاهری خاصی که دارند، برای کاربردهای گوناگون و به جهت اتصال قسمت های مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با توجه به کاربردهای فراوان، قیمت نبشی و ناودانی از اهمیت بسیار بالایی برای مهندسان و پیمانکاران برخوردار است. به همین دلیل ما در سایت آهن رویال، قیمت روز انواع ناودانی و نبشی را به صورت لحظه ای به روزرسانی می‌کنیم و برای کاربران، به نمایش می‌گذاریم.

تفاوت نبشی و ناودانی در چیست؟

قبل از اینکه با تفاوت نبشی و ناودانی آشنا شویم، بهتر است به طور ویژه با تعریف هر کدام از آنها روبرو شویم. بعد از آن، درک مقایسه بین نبشی و ناودانی برای شما آسان تر خواهد بود.

نبشی چیست؟

یکی از مهمترین سازه های فولادی که به صورت مستقل یا در کنار دیگر قطعات برای تحکیم استحکام سازه به کار می‌رود، نبشی است. اگرچه بیشتر استفاده از نبشی در صنعت ساختمان است، اما در دیگر صنایع نیز کاربرد دارد.

ساختار یک نبشی بدین صورت است که از دو بال عمود بر هم تشکیل شده. اندازه این دو بال ممکن است با هم مساوی یا غیر مساوی باشند. اگر اندازه دو بال مساوی باشند، نبشی را با V و اگر اندازه دو بال نابرابر باشد، آن را با L نمایش می‌دهند.

تصویر

کاربرد نبشی بیشتر در اتصال بین پل ها و ستون ها یا تیر به ستون ها است.

برای انتخاب نبشی، در نظر گرفتن چند چیز مهم است:

  • ضخامت نبشی: متناسب با ابعاد سازه، باید ضخامت نبشی در نظر گرفته شود. ضخامت نبشی از حداقل 3 شروع می‌شود و تا 12 هم ادامه دارد. البته ممکن است ضخامت های بالاتر هم موجود باشد، اما پرکاربردترین بازه ضخامت نبشی بین 3 تا 12 است که به صورت استاندارد در کارخانه های مختلف فولاد ایران تولید می‌شود.
  • ابعاد بال نبشی: یکی دیگر از پارامترهایی که برای انتخاب نبشی مد نظر قرار می‌گیرد، ابعاد بال آن است. همانطور که گفتیم، یک نبشی از دو بال مستطیل عمود بر هم تشکیل شده که ممکن است با هم برابر یا نابرابر باشند. علامت نوع نبشی با بال برابر V و نبشی با بال نابرابر L می‌باشد. البته نوع L و V هر کدام دارای کاربردهای متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند. در بال نابرابر اندازه بال کنار نماد آن یادداشت می‌شود. مثل V300 یا گاها L300 اما برای نمایش اندازه نبشی با بال نابرابر اندازه دو بال نابرابر را به صورت ضرب در یکدیگر نمایش می‌دهند. مثل L300*100 که به اندازه آن اشاره دارد. همچنین گاها ضخامت هم در کنار ابعاد ذکر می‌شود. مثلا L5*100*300 .
  • وزن نبشی: عامل دیگری که برای انتخاب نبشی باید در نظر گرفته شود، وزن آن است، چون در محاسبات سازه تاثیر دارد. البته توجه داشته باشید که در ابعاد و ضخامت های خاص، وزن نبشی مشخص است. اما با این حال، با استفاده از فرمول می‌توان به محاسبه وزن نبشی پرداخت. در محاسبه وزن نبشی ساز نبشی، طول نبشی و ضخامت آن دریافت می‌شوند تا وزن نهایی اعلام گردد. برای محاسبه وزن نبشی می‌توانید از ابزار آنلاین آهن رویال استفاده نمایید و به وزن حدودی نبشی مورد نظر خود دست پیدا کنید.
  • جنس نبشی: برای ساخت نبشی ممکن است از مواد اولیه متفاوتی استفاده شود، به همین دلیل جنس متفاوت نبشی برای انتخاب وجود دارد که بر اساس نیاز، گزینش خواهد شد. جنس نبشی رایج در صنعت، ممکن است از استیل، آلومینیوم، پلی اتیلن، پی وی سی (PVC) و غیره باشد. مهندس یا معمار سازه، بر اساس هدفی که دارد، جنس های نبشی را انتخاب می‌کند.

نبشی از نظر شیوه تولید به دو دسته تقسیم می‌شود: نبشی فابریک و نبشی پرسی.

متفاوت بودن شیوه تولید سبب تفاوت در شکل ظاهری نبشی نیز خواهد شد.

تصویر

نبشی فابریک یکی از روش های نورد گرم است، بدین صورت که مقطع فولادی داخل دستگاه قرار می‌گیرد و با روش نورد گرم به شکل L در می‌آید. در روش نورد گرم یا نبشی فابریک، همانطور که از نامش پیدا است، شکل آن از ابتدا به همین شمایل بوده است.

در نبشی پرسی، دو بال که از جنس ورق هستند، به یکدیگر پرس می‌شوند و بر خلاف نبشی فابریک، در مرحله آخر به شکل L در می‌آیند.

نبشی از نظر جنس به انواع گوناگونی دسته بندی می‌شود:

  • نبشی استیل
  • نبشی فولادی
  • نبشی گالوانیزه
  • نبشی آلومینیوم
  • نبشی پی وی سی
  • نبشی پی اتیلن

که هر کدام برای کاربردهای متفاوتی گزینش خواهند شد.

رایج ترین نبشی مورد استفاده در صنعت، نبشی گالوانیزه است. نبشی گالوانیزه ممکن است از ورق های گالوانیزه ساخته شده باشد یا اینکه بعد از تولید گالوانیزه شده باشد.

همانطور که احتمالا می‌دانید، نبشی های فولادی یا آهنی علی رغم اینکه مستحکم هستند، اما در برابر رطوبت مقاومت چندانی از خود نشان نمی‌دهند و در پی تشدید آن، ممکن است نبشی دچار خوردگی یا زنگ زدگی شود. به همین دلیل، استفاده از نوع نبشی گالوانیزه برای سازه هایی که در معرض رطوبت و بارندگی هستند، رایج تر است.

تصویر

البته انواع نبشی استیل و آلومینیوم هم در برابر رطوبت مقاوم هستند، اما نبشی گالوانیزه به خاطر اینکه از جنس فولاد است، کاربرد گسترده تری دارد.

اصطلاحی به نام نبشی اسپیرال هم وجود دارد که شاید بخواهید در مورد آن بدانید.

نبشی اسپیرال، در واقع همان نبشی بال مساوی در انواع سبک می‌باشد که دارای ضخامت و ابعاد خاصی است.

حالا که تا اینجا با تعریف نبشی آشنا شدیم و به صورت کامل آن را شناختیم، بهتر است به سراغ تعریف ناودانی برویم که تا حدود زیادی، موارد تفاوت نبشی و ناودانی برای شما آشکار گردد.

ناودانی چیست؟

از طرفی ناودانی یکی از پروفیل های پرکاربرد در صنعت ساختمان، راه و شهرسازی است. در بسیاری از سازه های فولادی می‌توانیم نقش پر رنگ این نوع پروفیل را مشاهده کنیم.

ساختار ناودانی بدین صورت است که دو بال عمود بر یک جان، یک قطعه شبیه کانال را تشکیل می‌دهند که به آن ناودانی می‌گویند. احتمالا ناودانی را به صورت خام و قبل از استفاده دیده اید.

پس مهمترین تفاوت نبشی و ناودانی را می‌توان فرق در ظاهر آنها دانست. نبشی از دو بال عمود برهم تشکیل شده است یعنی دو بال مستقیم به یکدیگر متصل هستند. اما در ناودانی یک جان میان دو بال قرار دارد. L در برابر U.

تصویر

ناودانی را با نماد U یا C در نقشه های مهندسی و معماری مشخص می‌کنند.

همانند نبشی، انتخاب ناودانی مناسب بر اساس مولفه هایی همچون وزن، سایز، شکل و جنس صورت می‌گیرد.

انواع ناودانی، بر اساس شکل، وزن و روش تولید دسته بندی می‌شوند:

  • انواع ناودانی از نظر شکل و ساختار: ناودانی ها از نظر شکل و ساختار به دو دسته تقسیم می‌شوند: ساده و مشبک. هر کدام از این نوع ناودانی ها به خاطر ظاهر خاصی که دارند، کاربرد متفاوتی هم از آنها سر می‌زند. از ناودانی ساده برای ساخت پل ها باربر و از ناودانی مشبک برای اتصال پیچ و مهره ها بین دیگر مقاطع مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • انواع ناودانی بر اساس وزن: ناودانی ها بر اساس وزن به دو دسته سبک و سنگین دسته بندی می‌شوند. انواع سنگین که دارای وزن مطابق با جدول اشتال است و در ساخت سازه های فولادی اعم از ساختمان و پل کاربرد دارد. اما ناودانی سبک ، وزنی پایین تر از استانداردهای جدول اشتال دارد و برای کاربردهای سبک تر مثل ساخت تجهیزات فولادی و آهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بد نیست بدانید که ناودانی سبک بر اساس استاندارد روسی تولید می‌شود.
  • انواع ناودانی بر اساس شیوه تولید: همانند نبشی، ناودانی هم به دو شیوه فابریک و پرسی تولید می‌شود. در شیوه فابریک، از همان ابتدا محصول در فرایند نورد گرم به صورت ساختار فعلی آن قالب می‌گیرد، اما در شیوه پرسی، ورق ها را به یکدیگر پرس می‌کنند تا ناودانی از آن بدست آید.
  • انواع ناودانی بر اساس جنس: ناودانی ها از نظر جنس ساخت به سه دسته گالوانیزه، استیل ( استنلس استیل: Stainless Steel) و آلومینیوم تقسیم می‌شوند و با توجه به مواد اولیه، هر کدام از کاربردهای متفاوتی برخوردارند. بدون شک مقاوم ترین و پرکاربردترین نوع ناودانی، ناودانی گالوانیزه است که از آن برای ساخت سازه های مستحکم و قوی مثل پل ها استفاده می‌کنند.

بدین ترتیب، ما از انواع ناودانی برای ساخت و ساز استفاده می‌کنیم. مزایای استفاده از ناودانی که ما را به سمت استفاده از آن می‌کشاند، عبارتند از:

  • مقاومت بسیار بالا
  • سرعت نصب قابل قبول
  • دوام و ماندگاری طولانی
  • مقاومت در برابر ضربه و سایش
  • سبک کردن وزن سازه

همچنین استفاده از ناودانی، برای ما هزینه ها را کاهش می‌دهد و باعث صرفه جویی می‌گردد.

تصویر

موارد تفاوت نبشی و ناودانی کدامند؟

حالا که در زمینه ناودانی و نبشی پیش زمینه ای کسب کردیم، راحت تر می‌توان به مقایسه نبشی و ناودانی پرداخت.

تفاوت نبشی و ناودانی در موارد زیر هستند:

1- تفاوت در ظاهر

همانطور که از تعریف هر دو مقطع متوجه شدیم، نبشی و ناودانی از نظر ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. اگر چه تا حدودی به یکدیگر شباهت دارند، اما ساختار آنها در نهایت نشان دهنده تفاوت بارز میان هر دو مقطع فولادی است.

نبشی دارای دو بال است که بر یکدیگر عمود هستند و اندازه بالها می‌تواند باهم برابر یا نابرابر باشد. نبشی را با نماد L یا V نمایش می‌دهند.

تصویر

اما ناودانی، دارای دو بال است که بر یک جان عمود هستند و آن را با نماد U یا C می‌شناسند. دو بال ناودانی باید حتما برابر باشند.

2- تفاوت در کاربرد

تفاوت در ظاهر، منجر به تفاوت در کاربرد نبشی و ناودانی نیز خواهد شد.

کاربردهای ناودانی از آنچیزی که فکر می‌کنیم گسترده تر است. ساخت انواع چارچوب، بدنه ماشین آلات سنگین، صنایع ساختمانی، بناهای معماری، تجهیزات ترافیکی، گاردریل، خرپا، اتصالات ساختمان، اتصالات پل های بزرگ، بادبندها، تجهیزات دریایی، تجهیزات بندری و غیره از جمله کاربردهای ناودانی هستند.

اما کاربرد نبشی عبارتست از: ساخت قاب و سازه های فلزی، اتصالات ساده در سازه ها، داخل بتن پوششی، اتصال تیرآهن به ستون ها، استفاده در عملیات فونداسیون، شاسی کشی آسانسور،  و غیره.

تصویر

با تفاوت نبشی و ناودانی از منظر کاربرد هم آشنا شدیم و فهمیدیم که هر کدام از این مقاطع فولادی، چه وظایفی را بر عهده می‌گیرند.

3- تفاوت در تنوع

از نظر جنس ساخت، نبشی تنوع بیشتری نسبت به ناودانی دارد. نبشی ها می‌توانند از متریال ضعیف تری هم ساخته شوند، اما ناودانی به خاطر کاربردهای سنگینی که از آن انتظار می‌رود، تنوع محدودتری دارد.

همانطور که گفتیم، احتمالا جنس ناودانی بین این سه دسته خواهد بود: آلومینیومی، گالوانیزه و استیل.

اما جنس نبشی، شامل: آلومینیومی، پی وی سی، پلی اتیلن، گالوانیزه، استیل و فولادی می‌باشد.

تا حدود زیادی، در مورد تفاوت نبشی و ناودانی آگاهی یافتیم و فهمیدیم که این دو مقطع پرکاربرد در چه پارامترهایی با یکدیگر فرق دارند.

اما اگر متوجه شده باشید، در کنار تفاوت هایی که نبشی و ناودانی با یکدیگر دارند، شباهت هایی نیز بین آنها وجود دارد.

تصویر

اولین شباهت شیوه تولید آنها است. همانطور که گفتیم برای ساخت نبشی و ناودانی از دو روش تولید فابریک و پرسی استفاده می‌شود که در هر دو، مشترک است.

دومین شباهت نیز به تعداد بال‌ها بر می‌گردد. هر دو مقطع دارای دو بال هستند که به صورت 90 درجه از سطح مقطع قرار گرفته اند.

بدین ترتیب، مقایسه نبشی و ناودانی کامل خواهد بود و ما به هدف خود از اینکه شما در این مورد به آگاهی کامل دست پیدا کنید، تا حدودی رسیدیم و امیدواریم لذت برده باشید.

جمع بندی و سخنان پایانی

در اینجا به بررسی تفاوت های نبشی و ناودانی پرداختیم و فهمیدیم که نبشی و ناودانی در سه وجه با هم اختلاف دارند. وجه اول، که همان شکل ظاهری هر دو است در ناودانی، یک مورد جان وجود دارد که در نبشی دیده نمی‌شود.

وجه دوم، تنوع جنس نبشی و ناودانی است که در نبشی شاهد تنوع بالاتری هستیم.

وجه سوم نیز به کاربرد آنها بر می‌گردد. کاربرد ناودانی نسبت به نبشی گسترده تر است. ناودانی در سازه های سنگین نقش اساسی دارند، در صورتی که نبشی ها بیشتر به منظور اتصال بین قسمت ها و یا سازه های سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تصویر

در میان هیاهوی ساخت و سازها، کسی خبر از دشواری در تامین نبشی و ناودانی ندارد. شاید ما در اینجا خیلی ساده از کاربردهای نبشی و ناودانی صحبت به میان آوردیم، اما باید این را بدانیم که برای یک پروژه تامین نبشی و ناودانی در حجم مورد نیاز و با قیمت مناسب، کاری بس دشوار است.

اما به هیچ وجه نگران نباشید. آهن رویال، یکی از بازرگانی های معتبر در زمینه عرضه انواع آهن آلات به خصوص نبشی و ناودانی از کارخانه های مختلف به صورت مستقیم می‌باشد. صفر تا صد، یک کارشناس همراه شما است و علاوه بر ارائه راهنمایی های لازم، تامین مقاطع مورد نظر شما را نیز نهایی می‌کند، با همان قیمتی که میخواهید و صدور فاکتور رسمی در سریعترین زمان ممکن!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا