از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
دانشنامه ورق

هر آنچه که باید در مورد CK45 بدانیم

Rate this post

فولاد ck45 (ck45 steel)،  آلیاژی پرکاربرد می‌باشد که در صنایع مختلف مانند خودروسازی، نفت و پتروشیمی انواع گوناگون فولادها به طور گسترده‌ای کاربرد دارند. ورق Ck45 از دسته ورق‌های آلیاژی ضد سایش بوده که دارای سختی 160 الی 190 برینل می باشد. ورق Ck از دسته فولاد‌های متوسط کربن است که دارای ترکیب شیمیایی 0.45% کربن، 0.25% سیلیسیوم و 0.65% منگنز می‌باشد.

فولاد CK45

ورق آلیاژی CK45

فولادها را از نظر ترکیب شیمیایی می‌توان به دو دسته آلیاژی و غیر آلیاژی تقسیم ‌بندی کرد. فولاد، خود آلیاژی از آهن و کربن است. اگر در کنار آهن و کربن، عنصری دیگر مانند نیکل یا منگنز نیز قرار گیرد، محصول نهایی فولاد آلیاژی نام دارد و در صورتی که ترکیب خالصی از آهن و کربن باشد، فولاد غیرآلیاژی نامیده می‌‌شود.
از طرفی دیگر به نوعی از فولاد آلیاژی که به شکل ورق تولید می‌گردد ورق آلیاژی (Alloy Steel Sheet) گفته می‌شود  و دارای انواع مختلفی است که یکی از انواع آن‌ها ورق‌های آلیاژی ضد سایش (Wear-Resistant Steel Plate) می‌باشد ورق‌های آلیاژی ضد سایش به زیرشاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها سری CK  است.

زیر دسته سری ck بنا به درصد کربن و منگنز مورد استفاده سه محصول با نام‌های CK75 ،CK60 و CK45 قرار دارد
فولاد CK45 با قابلیت عملیات حرارتی، فولادی آلیاژی می‌باشد که حدود ۰٫۴۵ درصد کربن داشته و تقریبا فولادی ارزان قیمت محسوب می‌شود. در نتیجه سختی (Hardness) آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. سختی یعنی میزان مقاومت ماده در برابر فشار و تغییر شکل، به زبان ساده با افزایش میزان کربن، آلیاژ نفوذ ناپذیرتر می‌شود اما این افزایش کربن عواقبی نیز خواهد داشت و آلیاژ را ترد و شکننده می‌کند. بنابراین CK45 در مقابل هم خانواده‌های خود در برابر شکنندگی مقاوم‌تر است اما نسبت به آن‌ها سختی کمتری دارد.

ورق آلیاژی CK45

استاندارد CK45

فولاد آلیاژی CK45 در استاندارد DIN آلمان با کد ۱٫۱۱۹۱، در استاندارد بهلر جدید با نام  V945، بهلر قدیم H0EH و در استاندارد آمریکایی با نام SAE 1045 شناخته می شوند .

همچنین در بازار این فولاد علاوه بر نام CK45 با نام های ۱۰۶۰، V945، C60 نیز شناخته می شود.

میلگرد و ورق ck45 در بازار دو شکل متداول این فولاد هستند البته این فولاد به صورت‌های دیگری مانند شمش مربعی، شمش شش وجهی، شمش مسطح، تسمه، لوله و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

CK45

مهم‌ترین خواص مکانیکی فولاد CK45 

  • افزایش طول به میزان 4 تا 17 درصد
  • دمای آهنگری تا 1000 الی 1100 درجه سانتی گراد
  • دما سختی به میزان 820 الی 860 درجه سانتی گراد
  • استحکام کششی به میزان 585 مگاپاسکال
  • نسبت پویسون 29
  • دمای آنیلینگ به میزان 650 تا 700 درجه سانتی گراد

کاربردهای فولاد ck45

فولاد ck45 به دلیل خواص مکانیکی مناسب و در دسترس بودن، کاربردهای گسترده ‌ای دارد. در صنعت‌های پتروشیمی، نفت، خودروسازی، هوافضا و رباتیک، موارد زیادی از کاربرد فولاد ck45  به چشم می‌‌خورد. به‌ طورکلی، قطعاتی که نیازمند چقرمگی بالایی هستند، از جنس فولاد ck45 ساخته می‌شوند. به همین دلیل اکثر شفت‌های انتقال قدرت مانند شفت گیربکس، شفت رولیک‌ها و کانوایرهای صنعتی و شفت الکتروموتورها، از جنس فولاد ck45 هستند. پین‌ها و بوش‌‌هایی که نیازمند تحمل بار و ضربه می‌باشند نیز از این جنس ساخته می‌‌شوند.

انواع ورق آلیاژی

مصرف فولاد CK45 در کارهای سرد، یکنواخت‌سازی، آب‌دهی، برگشت‌دهی و همچنین تولید قطعاتی که در معرض تنش‌های متوسط قرار دارند، بیشتر است. البته در طی این فرآیندها باید نکاتی مانند نقطه‌ی ذوب فولاد و آهن موردتوجه قرار گیرند تا محصول خروجی موردانتظار حاصل شود.

از فولاد ck45 در ساخت ابزارهای مانند مته، پیچ، تیغ اره و انبردست نیز استفاده می ‌گردد. در صنایع توربوماشین به خصوص ساخت شفت ماشین‌های دوار مانند پمپ‌‌ها و توربین‌ها، این فولاد به چشم می ‌خورد. فولاد ck45 در صنعت راه‌ و ساختمان نیز کاربرد فراوانی دارد و اکثر بخش‌های حساس پل‌ها از این جنس ساخته شده‌‌اند. همچنین این نوع فولاد در ساخت مخازن با فشار بالا و ساخت قطعاتی که در شرایط دمایی غیر عادی کار می‌کنند، بسیار پرکاربرد است.

قیمت ورق آلیاژی CK45

این فولاد آلیاژی هم در داخل و هم در خارج از کشور تولید می‌شود و قیمت نهایی آن با توجه به برند و کیفیت متفاوت است. ورق آلیاژی CK45 به دلیل تکنولوژی ساخت آن که پرهزینه‌تر ورق سیاه است از قیمت ورق سیاه گران‌تر است دلیل دیگری که قیمت ورق آلیاژی CK45 را بالاتر از قیمت ورق سیاه قرار می‌دهد این است که عناصر ارزشمندتر بیشتری در این آلیاژ با یکدیگر ترکیب شده و آن را سخت‌تر کرده و به آن قابلیت ضد سایش بخشیده است.

برای کسب اطلاعات دقیقتر و بروز از قیمت ورق آلیاژی CK45 ، خرید آسان و بصرفه این محصول و مشاوره تخصصی می‌توانید از طریق شماره تماس ۰۲۱۴۳۰۰۰۶۷۹ با کارشناسان فروش دفتر تهران آهن رویال در ارتباط باشید.

جمع‌ بندی

فولاد ck45 یکی از فولادهای آلیاژی با درصد کربن متوسط است که در ساخت ‌و ‌ساز و صنایع مهندسی، کاربرد فراوان دارد. به دلیل وجود عناصر نیکل و منگنز، این فولاد دارای چقرمگی مناسبی است. به همین دلیل استفاده از آن در قطعاتی که در معرض برخورد و سایش قرار دارند، بسیار متداول می ‌باشد. همچنین شفت‌ها، پین‌ها و بوش‌ها به دلیل اینکه در معرض بار برشی و گاهاً ضربه‌ای قرار دارند، عمدتاً از جنس فولاد ck45 ساخته می‌ شوند. این فولاد آلیاژی در بازار کشور به وفور پیدا می‌ شود و نسبت به مناسب بودن خواص مکانیکی فولاد ck45 ، قیمت مورد قبولی نیز دارد. البته ضعف بزرگ این نوع فولاد، عدم وجود کروم در ترکیبات شیمیایی‌اش می‌باشد که این فلز را در برابر زنگ ‌زدگی، ضعیف کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا