از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
مقالاتدانشنامه ورق

صفر تا صد ورق های رنگی

Rate this post

ورق رنگی کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

شاید بهتر باشد قبل از اینکه بدانیم از ورق‌های رنگی کجاها استفاده می‌شود، بفهمیم که ورق رنگی چیست؟

به گزارش روابط عمومی آهن رویال، ورق‌های رنگی در واقع ورق‌های فولادی با پایه وررق‌های گالوانیزه هستند و همانطور که از نامش پیداست روکش رنگی الکترواستاتیک دارد که این روکش‌ها سبب می‌شود خاصیت ضد زنگ داشته و همچنین مقاومت آن‌ها دربرابر ضربه، خوردگی و شرایط بد محیطی بیشتر شود که همین دلیلی است برای اینکه ورق‌های رنگی برای محیط‌های بیرونی با هرگونه شرایط آب‌وهوایی یکی از بهترین انتخاب‌‌ها ‌باشد.

صفر تا صد ورق های رنگی
صفر تا صد ورق های رنگی

 

نحوه تولید ورق رنگی

ورق‌های گالوانیزه پیش از اینکه بوسیله غلتک‌هایی صاف و یکدست شود حتما باید چربی‌زدایی شده و سپس با آب ولرم شسته و در مجاورت هوای گرم قرار گیرد تا کاملا خشک ‌شود؛ حال این ورق‌ها برای رنگ‌آمیزی آماده می‌شوند و پس از آنکه سطح ورق‌ها توسط یک رنگ پایه پودری پوشانده شد، درون کوره قرار می‌گیرد تا مطمئن شوند که رنگ به مرور زمان از سطح ورق کنده نمی‌شود، در واقع این کار جلوی پوسته پوسته شدن ورق‌ها را گرفته و مقاومت آن‌ها را افزایش می‌دهد. در مرحله آخر نیز رنگ‌آمیزی نهایی انجام می‌شود و برای آخرین بار این ورق‌ها درون کوره قرار خواهد گرفت. برای رنگ‌آمیزی‌ ورق از اپوکسی، پلی استر، پلی اورتان و … استفاده می‌شود.

 

تولیدکنندگان ورق‌های رنگی

در ایران شرکت‌های فولاد مبارکه، هفت الماس، سمنان و … ورق رنگی تولید می‌کنند و بخشی از نیاز کشور به این محصول فولادی نیز از طریق واردات از چین برطرف می‌شود. همواره رقابت بین کارخانه‌ها و تولیدکنندگان ورق‌های رنگی به دلیل تنوع زیادی که این محصول دارد، زیاد بوده است.

 

تنوع ورق‌های رنگی

تنوع ورق رنگی به خاطر مشخصات و ویژگی‌های هر محصول مثل نوع، سایز، حالت، رنگ و … است. ورق‌های رنگی تنوع رنگ زیادی دارد(سفید، سفالی، قرمز، آبی، قهوه‌ای سوخته، صورتی، بنفش و …) که بسته به سلیقه مشتری و محل استفاده آن، متفاوت است؛ از لحاظ ضخامت نیز ورق‌های موجود در بازار از 0.16 تا 0.7 میلی‌متر هستند و اگر مصرف‌کننده‌ای ورق با ضخامت دیگری بخواهد به صورت سفارشی و مستقیم از تولیدکننده باید خریداری کند. از لحاظ فرم نیز در بازار ورق رنگی با فرم‌هایی از قبیل کرکره‌ای، سفال، دامبا، پالرمو، شادولاین و … یافت می‌شود.

 

صنایع مصرف‌کننده ورق رنگی

حال برسیم به سوال اصلی که در این مقاله مطرح کردیم، ورق رنگی کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ صنعت ساختمانی (نمای داخلی، خارجی، انواع سقف و … )، تولید لوازم خانگی (بدنه لباسشویی، یخچال و … )، صنعت حمل‌ونقل (بدنه کانتینر، اتاقک خودرو و … )، صنایع فلزی و … از عمده مصرف‌کنندگان ورق‌های رنگی هستند و هرچه این صنایع بازار بهتری داشته باشند، تولید ورق رنگی نیز رونق بیشتری خواهد داشت. به طور کلی بسیاری از صنایع کشور مصرف‌کننده ورق رنگی هستند، شاید به جرات بتوان گفت که از آشپزخانه تا شرکت‌های تولیدی بزرگ می‌توان ردی از ورق‌های رنگی یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا