از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
مقالاتدانشنامه میلگرد

میلگرد ساده و انواع آن

5/5 - (2 امتیاز)

سطح میلگردهای ساده که با استاندارد A1 نیز شناخته می شود ، صاف و بدون عاج می باشد و دلیل نامگذاری آن هم همین است. برای جوشکاری میلگرد ساده نیاز است شرایط پیش گرم مطابق استاندارد ملی ایران ISIRI 3132 رعایت گردد. این میلگردها در سایزهای ۶ تا ۵۰ میلی‌ متر در دسترس هستند و کاربردهای متفاوتی در صنعت ساخت‌ و ساز دارند. یکی از کاربردهای میلگرد ساده در ساخت درز انقباض برای خیابان‌ ها و فرودگاه‌ ها است. درز انقباض برای جلوگیری از جمع شدگی و ترک خوردن بتن بکار می‌ رود. درزهای انقباض در فواصل معین بین بتن‌ ها جایگذاری می‌ شوند و از بروز ترک‌ خوردگی جلوگیری می ‌کند. ساختار سفت و محکم این میلگرد باعث ایجاد تنش تسلیم بالای 240 مگاپاسکال و استحکام کششی 360 مگاپاسکال می شود و موجب شده است در تمام شرایط آب و هوایی قابلیت استفاده خوبی از خود نشان دهد.

میلگردهای صاف به‌ راحتی خم و بدون صدمه زدن به ‌کل ساختار میلگرد برش داده می‌ شوند. برای ساختمان ‌های سنگین و سازه‌ هایی مثل پل، استفاده از میلگرد صاف به‌ هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌ شود. زیرا اتصال محکمی بین بتن و میلگرد ایجاد نمی‌ شود و احتمال جدا شدن میلگرد از بتن به دلیل فشار بالا وجود دارد.

میلگرد های ساده یک شاخص و آنالیز بسیار مهم در تشخیص و واحد اندازه گیری دارند که به آن قطر اسمی می گویند. این قطر در عرض میلگرد قرار دارد و در واقع با آن قطر میلگرد را مشخص می کنند. اکثر میلگردهای ساده برگ شناسنامه دارند که در این برگ شناسایی تمامی آنالیز قطر میلگرد ساده درج شده است. میلگرد ساده به دو صورت شاخه و کلاف موجود است. حالت کلاف در سایزهای 5.5، 6.5، 8، 10، 12 و حالت شاخه‌ در سایزهای 8 تا 40 موجود است و طبق استانداردهای مختلف قابل ارائه خواهد بود.

تنها 6 نوع میلگرد ساده رایج وجود دارد و هر کدام از این میلگرد نقاط قوت و ضعف خود را دارند.

  1. اروپایی ( آلیاژ کربن، منگنز ، سیلیکون و غیره)
  2. فولاد کربن (میلگرد سیاه عادی)
  3. گالوانیزه
  4. روکش اپوکسی
  5. فایبرگلاس
  6. فولاد استنلس
میلگرد ساده و انواع آن
میلگرد ساده و انواع آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا