از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
مقالاتدانشنامه میلگردویدیو

میلگردها از لحاظ ظاهری چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ – ویدیو

Rate this post

میلگرد یا آرماتور، مقطع فولادی است که برای جبران مقاومت کششی(بیشترین نیروی کششی که جسم قبل از شکست تحمل می‌کند) پایین بتن، در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقاطع به شکل سیم یا میلگرد هستند. عموما برای مسلح کردن بتن از میلگرد استفاده می‌شود اما در موارد خاصی نیز می‌توان ناودانی و یا قوطی را جایگزین میلگرد کرد.

کشورهای مختلف استانداردهای متفاوتی برای تولید میلگرد بکار می‌گیرند که هر استانداردی خواص مکانیکی فولادها متفاوتی دارد. در ایران عمدتا مشخصه تولید میلگردها با استاندارد روسی مطابقت دارد. براساس استاندارد روسی می‌توان میلگرد تا قطر ۴۰ میلی‌متر تولید کرد.

میلگردها از لحاظ ظاهری چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند
میلگردها از لحاظ ظاهری چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند

انواع میلگرد و مشخصات مکانیکی آن‌ها

آهن رویال قصد دارد تا در این مقاله، شما مخطبان را برای تمییز دادن انواع میلگرد از طریق مشاهده یاری دهد. همانطور که گفته شد میلگردها عموما در ایران با استاندارد روسی تولید می‌شوند که در ادامه به معرفی انواع میلگرد و مشخصات مکانیکی آن، می‌پردازیم:

 

میلگرد نرم بدون آج (A1)

این نوع میلگرد بدون آج است و سطح صافی دارد که برای جوشکاری بهترین انتخاب به شمار می‌آید، به این نوع میگردها «داکتیل» نیز می‌گویند.

 

 میلگرد نیمه سخت با آج ساده یا فنری (A2)

آج این نوع میلگرد عمدتا به صورت فنری است و برای خا.مت‌زنی عمدتا از این نوع میلگرد بیشتر استفاد ه می‌شود، خاموت یک نوع میلگرد عرضی است که به منظور ایجاد مقاومت در برابر نیروهای برشی و پیچشی به کار می‌رود و عموما چهارگوش طراحی و اجرا می‌شود. برای پی از میلگرد عرضی A2 استفاده می‌شود. در واقع درمیلگرد A2  آج به صورت منفرد و موازی هستند. ‌میلگرد A2 همان ‌میلگرد آج ۳۴۰‌ است.

 

 میلگرد سخت با آج پیچیده (A3)

این نوع میلگرد انتخاب مناسبی برای عملیات سیویل صنعتی و ساختمانی بوده که عمدتا دارای آج جناقی است و به هیچ وجه برای جوشکاری به کار نمی‌رود. در پی از میلگرد طولی A3 استفاده می‌کنند. در میلگرد A3 آج‌ها شکل ضربدری دارند. منظور از ‌میلگرد A3، همان ‌میلگرد آج ۴۰۰‌ است.

 

میلگرد سخت با آج پیچیده (A4)

این نوع میلگرد به اصطلاح دارای آج دوکی شکل است. آج‌های عرضی دوکی شکل در دو طرف آج طولی و به صورت چهار نیم مـارپیچ و بـه شـکل هفتی هشتی دیده می‌شود که زاویه بین آن‌ها عموما 35 تا 75 درجه‌ است. از میلگرد A4 عمدتا در طراحی و ساخت انواع سازه‌های ساختمانی، آرماتوربندی استفاده می‌شود.

 

انواع میلگردها بر اساس استاندارد

از لحاظ آنالیز و استانداردهای موجود می‌توان میلگرد ها را به صورت زیر نیز دسته‌بندی کرد:

میلگرد آجدار مرکب (آج دار 520) و (آج دار 500)

میلگرد آجدار جناقی یا یکنواخت (میلگرد آج دار 420)

میلگرد آجدار 400 (میلگرد آجدار جناقی) یا (یکنواخت)

میلگرد آجدار 350 (میلگرد آجدار مارپیچ) یا ( یکنواخت)

میلگرد آجدار 340 (میلگرد آجدار مارپیچ) یا ( یکنواخت)

میلگرد ساده 240

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا