از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
مقالاتدانشنامه ورق

بهترین سقف‌های شیروانی کدام است؟

4.6/5 - (26 امتیاز)

سقف شیروانی انواع مختلفی دارد که از ورق گالوانیزه تولید می‌شود؛ تفاوت ورق‌های شیروانی در طرح و رنگ‌های مختلف آن است.

 

ورق شیروانی چیست؟

در مناطقی که بارش باران زیادی دارد جهت افزایش طول عمر سقف، از سقف شیروانی استفاده می‌کنند. در گذشته جنس سقف‌های شیروانی از سفال بود که مشکلات زیادی را برای ساکنین مناطق سرد و مرطوب، بوجود می‌آورد؛ مقاومت سقف‌های شیروانی سفالی در برابر تگرگ، باد، باران و شرایط بد آب‌و هوایی بسیار کم بود و عموما دچار شکستگی می‌شد و از بین می‌رفت.

امروزه‌ سقف شیروانی فولادی جای سقف‌های سفالی را گرفته است. سقف شیروانی از ورق گالوانیزه تولید می‌شود. ورق گالوانیزه، ورق روغنی است که با «روی» پوشش داده شده است و سپس به فرم‌های مختلف و با رنگ‌های متنوعی که به آن می‌دهند، به سقف شیروانی تبدیل می‌شود.

در واقع ابتدا سطح ورق روغنی با استفاده از گالوانیزاسیون سرد یا گرم با روی پوشانده شده و سپس از آن ورق رنگی تولید می‌کنند و در نهایت این ورق‌های رنگی را در اشکال مختلف، فرم می‌دهند.

 

انواع ورق شیروانی

طرح سفالی

این نوع سقف‌ها در ظاهر شباهت زیادی به سقف‌های سفالی دارد اما با توجه به اینکه از ورق فولادی تولید می‌شوند، نسبت به همتای سوفالی خود، از مقاومت بالاتری برخوردار است. با توجه به اینکه استفاده از سقف شیروانی سفالی قدمت زیادی دارد، در نتیجه سقف‌های شیروانی با طرح سفالی نیز توانسته‌ محبوبیت فراوانی داشته باشد. یکی از طرح‌های سفالی، ژنوا است که به طرح سفالی ایتالیایی و فرانسوی نیز شهرت دارد. طرح پرچین نیز یکی دیگر از طرح‌های شیروانی بوده که همپوشانی بسیار خوبی دارد و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای زمانی است که می‌خواهند از ورود جریان هوا ممانعت کنند.

طرح پالرمو، طرح سفالی که به ژاپنی و سوئدی شهره است که سرعت اجرای آن بسیار بالا است. طرح رایکا یا مدرن، یکی از پرطرفدارترین سقف‌های شیروانی است که در برابر تابش خورشید مقاومت بسیار خوبی دارد.

طرح شادولاین

این ورق‌ها در دسته ورق‌های موج دار و ذوزنقه‌ای قرار می‌گیرند که عموما ضخامت آن از 3 الی 0.7 میلی‌متر متغیر و عرض آن عمدتا 100 سانتی‌متر است. به دلیل زیبایی منحصر به فردی که این ورق‌ها دارند، توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای بین مخاطبان خود به دست آورند. مقاومت این نوع از سقف‌ها در برابر خوردگی و شکستگی بسیار بالا است.

طرح سینوسی یا کرکره‌ای

این نوع ورق عمدتا برای مناطقی که بارش باران در آن کم و از شرایط آب و هوایی مطلوب‌تری بهره می‌برد، مناسب‌ است. از نظر وزن، بسیار سبک بوده‌ و از لحاظ قیمت نیز در مقایسه با نوع شادولاین ارزان‌تر است، اما نوع شادولاین به دلیل زیبایی بصری، طرفداران بیشتری دارد.

طرح ذوزنقه‌ای

این نوع ورق خم‌های مربعی شکل دارد و همچون باقی ورق‌ها، پایه آن ورق گالوانیزه است. نام این نوع ورق به خاطر موج‌هایی که در عرض آن وجود دارد، ذوزنقه‌ای نام‌گذاری شده و معمولا ضخامت این نوع ورق، بین 0.4 تا 60 میلی‌متر است. تنوع رنگی این نوع ورق و همچنین مقاومت بالایی که دارد آن را در زمره سقف‌های محبوب قرار داده است.

ورق لمبه یا دامپا

این نوع ورق به دو روش پرچی و جوشی نصب می‌شود و یکی از ظریف‌ترین انواع ورق‌های شیروانی بوده و دارای دو خم است.

 

کاربرد ورق شیروانی

از ورق‌های شیروانی در ساخت سقف شیب‌دار ساختمان‌ها، آلاچیق، سقف سوله، سایه‌بان، حصارکشی، سردر پارکینگ، سقف انبارهای صنعتی و کارگاهی، باشگاه‌های ورزشی و … استفاده می‌شود، همچنین در برخی مواقع برای پوشش‌ نما در ساختمان نیز این نوع ورق به کار می‌رود. اغلب، بهترین انتخاب برای سقف‌های ساختمان‌ها در شرایط آب‌وهوایی بارانی، سقف شیروانی است. در ایران نیز همانگونه که کاملا قابل رویت است، در مناطق شمالی کشور که آب‌وهوایی سرد و مرطوب دارد، از ورق شیروانی برای ساخت سقف استفاده می‌شود.

 

نصب سقف شیروانی

در ساختمان‌هایی که دارای سقف‌های شیب‌دار هستند، از ورق شیروانی به عنوان سقف استفاده می‌شود. عموما به دلیل شیب زیادی که سقف‌های شیروانی دارند، نصب این سقف‌ها نیازمند مهارت و تجربه زیادی است. هنگام نصب ابتدا الگوی چیدمان تایل‌ها آمده و سپس مساحت سقف اندازه‌گیری می‌شود. الگوی چیدمان تایل‌ها باید به شکلی باشد که از نفوذ رطوبت، برف و باران جلوگیری شود. نکته‌‌ای که هنگام نصب باید به آن توجه شود این است که حتما باید مسیر آبرو در نظر گرفته شود تا آب روی سقف جمع نشود.

 

ویژگی و مزایای سقف‌ شیروانی

  • با اینکه نصب سقف‌های شیروانی نیازمند مهارت بوده اما نصب آن، سریع و آسان است.
  • سقف‌های شیروانی مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و شرایط آب و هوایی مختلف دارد، این نوع سقف‌ها هم در برابر برف و باران و هم در برابر تابش اشعه خورشید بسیار مقاوم است. همچنین سقف‌های شیروانی به دلیل پایه گالوانیزه و پوشش رنگی که دارد، در برابر خوردگی و شکستگی نیز، مقاومت است.
  • ثبات رنگ و حفظ زیبایی بصری در بلند مدت
  • قیمت مناسب
  • وزن سبک، به خاطر وزن سبکی که ورق شیروانی دارد، یکی از بهترین انتخاب‌ها در سازه‌های ضد زلزله است.
  • زیبایی چشم‌گیر در مقایسه با ورق‌های مشابه
  • طول عمر بالا، سقف شیروانی عمری حدود 30 سال دارد. همچنین هزینه نگهداری و تعمیر آن بسیار کم است.

 

در نهایت باید عنوان کنیم که ورق‌ شیروانی به دلیل مزیت فراوان و قیمت مناسبی که دارد، امروزه به یکی از محبوب‌ترین مصنوعات فولادی تبدیل شده است.

برای اطلاع از قیمت و دریافت مشاوره موردی، شما می‌توانید به سایت آهن رویال مراجعه و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید، همچنین می‌توانید از طریق شماره تلفن 43000679 با کارشناسان ما در تماس باشید تا هرآنچه برای یک خرید باصرفه و ایده‌آل نیاز دارید، در اختیار شما قرار گیرد.

با توجه به اینکه پایه ورق شیروانی، ورق گالوانیزه و رنگی است می‌توانید به مقالات موجود در سایت مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را در این زمینه به دست آورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا