از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
مقالاتویدیودانشنامه میلگرد

محاسبه قیمت آهن آلات در پروژه‌های ساختمانی/ویدیو

5/5 - (11 امتیاز)

یکی از مباحث مهم در پروژه‌ها ساختمانی، بحث هزینه‌ها است که عوامل زیادی بر آن تاثیر دارد؛ عواملی همچون، متراژ و قیمت هر متر مربع زمین، محل اجرای پروژه، نیروی کار، انرژی و قیمت متریالی همچون سیمان، سرامیک، سنگ، گچ، میلگرد، تیرآهن، انواع مقاطع فولادی و … نقش بسزایی در بحث قیمت تمام شده ساختمان‌ دارد. در نتیجه بسیار مهم است که فعالان حوزه ساخت‌وساز بتوانند قیمت متریال مد نظر خود را محاسبه کنند. ما در اینجا قصد داریم تا بیاموزیم چگونه قیمت نهایی مصرف آهن‌آلات مورد نیاز در یک پروژه را محاسبه کنیم؟

 

محاسبه قیمت آهن‌آلات مورد نیاز در پروژه‌های ساختمانی

یکی از مولفه‌های مهم و تاثیرگذار بر قیمت نهایی ساخت‌وساز، قیمت آهن‌ آلات است، در نتیجه بسیار اهمیت دارد که بدانیم هر متر مربع از پروژه، چه میزان آهن‌آلات نیاز خواهد داشت؟ دو مولفه مهم برای قیمت‌گذاری آهن‌آلات مورد نیاز در پروژه‌های ساختمانی، میانگین قیمت انواع آهن‌آلات مصرفی و دستمزد نیروی کار پروژه است.

برای محاسبه قیمت آهن‌آلات، ابتدا باید میانگین قیمت آهن‌آلات در هر متر مربع پروژه را با دستمزد نیروی کار جمع بست، برای محاسبه میانگین قیمت آهن‌آلات مصرفی نیز، ابتدا باید درصد آهن‌آلات مصرفی، از جمله میلگرد، تیرآهن، ورق و اتصالات را به دست آورد و از مجموع آن‌ها نیز، میانگین آهن‌آلات مصرفی به دست می‌آید.

اگر بخواهیم به صورت یک فرمول قیمت تخمینی آهن‌آلات استفاده شده در یک پروژه را به دست آوریم، می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد:

Y=(a+b)t

میانگین قیمت خرید هر کیلوگرم آهن مصرفی: a

دستمزد کار پروژه:‌ b

درصدآهن‌آلات مصرفی: t                  قیمت آهن‌آلات:  y

در اینجا قصد داریم مقدار میلگرد مورد نیاز هر پروژه را محاسبه کنیم، استانداردهایی برای محاسبه میلگرد در پروژه‌ها، وجود دارد.

 

محاسبه آهن مورد نیاز در سازه‌ با اسکلت‌بندی فلزی:

در سازه، اگر اسکلت فلزی با مهاربندی هم مرکز باشد، وزن آهن‌آلات مصرفی بدون احتساب وزن آرماتور سقف، تقریبا 40 تا70 کیلوگرم به ازای هر متر مکعب است و اگر اسکلت فلزی با مهاربندی غیرهم مرکز باشد، این میزان بین50 تا 75 کیلوگرم خواهد بود. اگر اسکلت فلزی با قاب خمشی متوسط و معمولی باشد این میزان تقریبا بین 65 تا 105 کیلوگرم و این عدد برای قاب خمش ویژه، حدودا 70 تا 115 کیلوگرم خواهد بود. در ساختمان‌های بلندتر نیز با اینکه نمی‌توان استاندارد خاصی در نظر گرفت، این میزان بین 75 تا 125 کیلوگرم است.

 

محاسبه آهن مورد نیاز در سازه با اسکلت‌بندی بتنی:

در سازه‌های بتنی این مقدار متفاوت است، اگر سازه بتنی با قاب خمشی و دیوار برشی باشد، میزان مصرف به ازای هر متر مربع، تقریبا بین 30 تا 65 کیلوگرم خواهد بود، در حالتی که سازه با قاب خمش متوسط باشد، این مقدار تقریبا بین 40 تا 50 کیلوگرم و اگر قاب خمشی ویژه باشد، این عدد بین 40 تا 70 کیلوگرم است؛ این اعداد بدون وزن آرماتور سقف محاسبه شده است، برای سقف دال بتنی توپر، میزان آهن‌آلات مصرفی بین 11 تا 17 کیلوگرم به ازای هر متر مربع و برای سقف کامپوزیتی این میزان 8 تا 12 کیلوگرم است. برای تیرچه بلوک نیز حدودا 5 تا 7 کیلوگرم آهن‌آلات مورد نیاز خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا