از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
ورق سیاه

ورق سیاه ضخیم را از کجا بخریم؟

Rate this post

ورق سیاه (Hot Rolled Sheet) از جمله محصولات تخت فولادی می‌باشد که حاصل از نورد گرم محصولات میانی مانند اسلب و شمش می باشد، دارای استحکام بالا، شکل پذیری و خواص مکانیکی مناسبی است که در صنایع پایین دستی، در مواردی که ظاهر سازه اهمیت چندانی ندارد فولاد بسیار کاربردی می‌باشد. به دلیل دمای بالای فرآیند نورد گرم، محصول نهایی در لایه‌ی سطحی خود اکسید می‌شود و سطحی تیره و مات ایجاد می‌کند که به دلیل سطح خشن، زبر و مات به آن ورق سیاه می‌گویند. یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در  ورق سیاه ابعاد آن می‌باشد که با توجه به کاربرد این محصول، ابعاد ورق سیاه می‌تواند متفاوت باشد. آیا با ابعاد ورق سیاه و کارخانه‌های تولید کننده این محصول آشنایی دارید؟

نورد گرم

ابتدا شاید برایتان این سوال پیش بیاید که منظور از ابعاد ورق سیاه چیست؟

منظور از این ابعاد ضخامت، عرض و طول ورق سیاه می‌باشد. این ابعاد مستقیما بر روی وزن ورق سیاه تاثیرگذار است. بنابر نیاز مشتریان و با توجه به کاربردهای رایج در صنعت، این ورق با ابعاد مشخصی در بازار عرضه می‌شود.

ابعاد ورق سیاه

(ابعاد ورق سیاه)

لازم به ذکر است که با توجه به ضخامت نهایی تولید و نوع آلیاژ فولاد به کار رفته (مثلا میزان کربن تختال) ورق سیاه دارای انواع مختلفی است که در ابعاد، میزان کربن و نوع برش متفاوت است. انواع دسته‌بندی ورق سیاه را می‌توان به صورت زیر شرح داد:

  • برحسب نوع و گرید آلیاژ: مثلا گرید پرکاربرد ST37
  • برحسب ضخامت که کارخانه‌های مختلف در نوع ارائه ورق نازک (2 تا 15 میلی‌متر) تا ورق ضخیم ( 15  میلیمتر به بالا) متفاوتند.
  • برحسب نوع ارائه: ورق سیاه فابریک، ورق سیاه برش خورده (برشی)، ورق سیاه در حالت شیت و ورق سیاه در حالت رول یا همان کلاف

معمولا ورق‌هایی با ضخامت بالا  معروف به سنگین بار  تنها به صورت شیت به فروش می‌رسند ولی ورق‌هایی با ضخامت کم‌تر معروف به سبک بار تا ۱۵ میلیمتر به صورت رول نیز به بازار عرضه می‌شوند.

ورق سیاه ضخیم از کدام کارخانه بخریم؟

یکی از موارد لازم در مورد راهنمای خرید ورق سیاه، توجه به کارخانه تولید کننده است. اینکه هر کارخانه چه نوع از ورق سیاه را تولید و عرضه می‌کند؟ و بهترین کارخانه‌ها عرضه کننده  این مقطع فولادی کدامند؟

خوشبختانه ورق سیاه از جمله محصولات فولادی است که در کارخانه‌های داخلی به‌طور عمده تولید می‌شود. آلیاژهای مختلفی برای تولید ورق سیاه وجود دارد و هر کارخانه نوعی از آن‌ها را برای تولید این محصول انتخاب می‌کند.

کارخانه‌های تولید کننده ورق‌های ضخیم را می‌توان این‌گونه رتبه بندی کرد که: ورق سیاه اکسین و کاویان در رتبه اول، ورق فولاد اصفهان در رتبه دوم و ورق سیاه خرم آباد و اراک هردو در رتبه سوم از جهت کیفیت قرار می‌گیرند.

ورق سیاه ضخیم

فولاد اکسین خورزستان

کارخانه فولاد اکسین در کیلومتر ۱۰ جاده بندر امام خمینی (ره) و اهواز در استان خوزستان واقع شده است. این کارخانه با استفاده از تجهیزات خود ورق سیاه با سطح کیفیت بالایی را تولید و عرضه می‌کند. ظرفیت تولید فولاد اکسین به بیش از یک میلیون تن در سال می‌رسد. ابعاد ورق سیاه تولیدی فولاد اکسین خوزستان به ضخامت بالاتر از ۴۰ میلیمتر آن شهرت دارد. عرض ورق سیاه تولیدی این کارخانه ۲ متر می‌باشد. در واقع این کارخانه فقط ورق سیاه ضخیم بار تولید می‌کند. در صورتیکه ورق‌هایی تا عرض ۴ و نیم متر نیاز باشد نیز فولاد اکسین توانایی تولید آن را به صورت سفارشی  دارد.

مشخصات کلی ورق سیاه اکسین

ورق سیاه اکسین بازه بزرگی از ضخامت ها را دربرمی‌گیرد. ضخامت این ورق ها شامل ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۵، ۵۰، ۶۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰، ۱۰۰، ۱۱۰ میلیمتر است. ورق سیاه اکسین به صورت شیت و با عرض ثابت ۲ متر و دو طول ۶ و ۱۲ متری به بازار عرضه می شود.

کارخانه ورق سیاه

فولاد کاویان

کارخانه فولاد کاویان در ۹ کیلومتری جاده ی اهواز و خرمشهر واقع شده است. تاریخ تاسیس این شرکت بر می‌گردد به سال ۱۳۷۲ و در سال ۱۳۷۴ با کارخانه فولاد اهواز ادغام گردید. از تولیدات این شرکت می‌توان در ساخت بدنه کشتی‌ها، پل‌های فلزی، مخزن، واگن و غیره استفاده نمود. همچنین از اسلب‌های نازک می‌توان جهت ساخت کوپلینگ، انواع فلنج، زنجیر، چرخ دنده و دیگر قطعات بهره گرفت. ابعاد ورق تولید شده توسط فولاد کاویان دارای عرض ۱٫۵ یا ۱٫۲۵ متری بوده و عموما ضخامت ۸ تا ۴۰ میلیمتر را دارا می‌باشد. ورق سیاه تولیدی این کارخانه نیز فقط ضخیم بار می‌باشد.

مشخصات کلی ورق سیاه کاویان

ورق سیاه کاویان به صورت شیت در بازار موجود است و گستره‌ی بالایی از ضخامت را دربرمی‌گیرد. ضخامت های ورق سیاه کاویان شامل: ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۲۰، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۵، ۵۰، ۶۰، ۷۰، ۸۰، و ۹۰ میلیمتر است. عرض این ورق ها به صورت زیر است:

ضخامت ۸، ۱۰ میلی‌متر:  شیت این ورق‌ها عرضی برابر با ۱۲۵۰ میلیمتر دارند.

ضخامت ۱۲، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ میلیمتر:  شیت این ورق دو عرض ۱۲۵۰ و ۱۵۰۰ میلیمتر را دارد و با طول ۶ متر به فروش می‌رسد.

ضخامت ۳۰ تا ۹۰ میلیمتر:  شیت این ورق  عرضی برابر با ۱۲۵۰ و ۱۵۰۰ میلیمتر دارند و با طولی بیشتر از ۶ متر به فروش می رسند.

ورق سیاه

در نهایت، نکته پایانی که باید هنگام خرید ورق فولادی سیاه به آن توجه کرد در رابطه با قیمت است. قیمت ورق سیاه براساس وزن آن برآورد می‌شود. وزن ورق هم به طول، عرض و ضخامت آن بستگی دارد. بنابراین برای برآورد قیمت، ابتدا وزن سفارش را با توجه به ابعاد و سایز ورق به دقت اندازه‌گیری می‌کنند؛ و سپس قیمت نهایی را با توجه به آخرین قیمت‌گذاری‌های ورق سیاه به مشتری اعلام می‌کنند.

برای خرید هر محصولی باید اصولی را رعایت کنید تا خرید مناسبی داشته باشید. بسیاری از افراد، به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در خرید مقاطع فولادی، دچار ضرر شده‌اند و نتوانسته‌اند خرید مناسبی انجام دهند. رعایت نکات خرید به خصوص در حوزه آهن آلات بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا کارشناسان فروش آهن رویال از طریق شماره تماس  02143000679 همراه شما هستند تا با مشاوره تخصصی انتخابی مناسب چه از نظر قیمت بهینه و چه از نظر محصول مناسب با کاربرد درخواستی از طرف شما داشته باشید و در نهایت تجربه خریدی خوبی را برای شما رقم بزنند.

کاربرد ورق سیاه ضخیم

جمع بندی

ورق سیاه از اساسی‌ترین تولیدات کارخانه‌های فولاد کشورمی‌باشد. که به عنوان ماده اولیه در صنایع پایه مثل خودروسازی، بدنه دستگاه های مونتاژ و صنعت پتروشیمی، تولید انواع گسترده ای از مقاطع فولادی مثل پروفیل قوطی و نبشی و ناودانی و انواع لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ورق سیاه همچنین در تجهیزات ترافیکی و جاده سازی و ساختمان و سوله سازی و مخازن ذخیره سازی استفاده فراوان می‌شود

عوامل بسیاری از جمله اندازه و سایز ورق و نوع کارخانه سازنده در انتخاب محصول نهایی توسط مشتری تاثیر گذار می باشند که در این مقاله به بهترین کارخانه در ورق های سیاه ضحیم بار پرداختیم، در بین کارخانه های تولید کننده ورق سیاه، کارخانه‌های اکسین و کاویان اهواز از بهترین سازندگان ورق سیاه با ضخامت‌های بالا هستند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا