از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
مقالاتدانشنامه ورق

تسمه آهنی و کاربرد آن در صنایع مختلف

Rate this post

به انواع مقاطعی آهنی که عرض آن‌ بیشتر از ضخامتش باشد تسمه گفته می‌شود. البته تسمه‌ها انواع مختلفی دارند که ما در اینجا با تسمه آهنی، کاربرد و انواع آشنا می‌شویم.

به گزارش روابط عمومی آهن رویال، امروزه با پیشرفت صنعت تجهیزات حمل بار، تسمه‌ها نقش مهمی در صنایع مختلف ایفا می‌کنند که رایج‌ترین آن‌ها تجهیزات حمل بار قلابی است که انواع شکل‎‌های مختلف تسمه‌ها هستند و عموما به‌بار متصل می‌شوند. تسمه‌ آهنی عمدتا درصد کمی کربن دارد تا قابلیت انعطاف‌پذیری و جوشکاری مطلوبی داشته باشد.

تسمه آهنی وکاربرد آن در صنایع مختلف
تسمه آهنی وکاربرد آن در صنایع مختلف

 

انواع تسمه آهنی

تسمه‌های آهنی برای بارهای ناهموار، خشن و حالت‌های سایشی در دمای بالا مناسب است و به همین دلیل نسبت به سایر وسایل حمل بار اعم از تسمه‌های سیمی و طناب انتخاب بهتری هستند. به صورت کلی چهار نوع تسمه آهنی نوردی، فابریک، ماشین‌کاری و ترانس در بازار یافت می‌شود که در ادامه توضیحاتی در رابطه با تفاوت آن‌ها ارائه می‌شود.

 

تسمه آهنی نوردی

همان‌طور که از نامش پیدا است این تسمه‌ها به روش نورد تولید می‌شود؛ مواد اولیه در این روش ضایعات و قراضه‌های آهنی هستند که به وسیله نورد گرم به تسمه تبدیل می‌شود و به دلیل مواد اولیه ارزانتر، قیمت کمتری نیز نسبت به سایر تسمه‌های آهنی دارد، به همین علت این تسمه‌ها آلیاژ یکسان ندارند و ممکن است بخشی از آن سخت و بخشی دیگر نرم باشد. با این حال تسمه آهنی نوردی به دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به سایر تسمه‌های آهنی، بیشترین طرفدار را بین صنایع مخلتف دارد.

 

تسمه آهنی فابریک

این نوع تسمه‌ها در تناژ بالا و از آلیاژ درجه یک تولید می‌شود، خط تولید تسمه آهنی فابریک، اتوماتیک یا نیمه تواماتیک بوده و سطح آن بسیار یکدست است اما نمی‌توان در سایز و اندازه دلخواه سفارش داد؛ پس صنایعی که تسمه با سایز مشخص و سفارشی می‌خواهند از تسمه نوردی استفاده می‌کنند.

 

تسمه آهنی ماشین‌کاری

در این نوع تسمه ورق‌ها را برش داده و تسمه تولید می‌کنند به همین دلیل لبه این تسمه‌ها بسیار تیز است و عموما تاب دارد، برای رفع این معضل ابتدا تاب و لبه‌های تیز آن را برطرف می‌کنند و سپس روانه بازار می‌شود. حسن این تسمه این است که دست مصرف‌کنندگان برای انتخاب آلیاژ باز است و برای تسمه‌هایی با جنس استیل و گالوانیزه انتخاب خوبی هستند. دقت تسمه آهنی ماشین‌کاری بسیار بالا است و از دو نوع فابریکی و نوردی نیز گران‌تر است.

 

تسمه آهنی ترانس

برای تولید تسمه آهنی ترانس از تسمه فابریک و ماشین‌کاری استفاده می‌شود و فرایند تولید پیچده‌تری نسبت به سه نوع دیگر دارد اما از نظر کیفیت، دقت و ظاهر بهترین انتخاب است. فرایند تولید تسمه آهنی ترانس به این شکل است که تسمه فابریک یا ماشین‌کاری را در استخر اسیدی غوطه‌ور می‌کنند تا ناخالصی آن از بین برود و سپس در دستگاهی آن را می‌کشند تا ضخامت آن کم‌تر شود و در نهایت تاب آن نیز گرفته می‌شود.

 

کاربرد تسمه آهنی

تسمه‌ آهنی کاربرد بسیار متنوعی در صنایع مختلف دارد؛ یکی از مهم‌ترین کاربردهای تسمه آهنی تحمل وزن آن است؛ در ساخت نرده، درهای آکاردئونی و … نیز از تسمه‌ها استفاده می‌شود؛ برای بسته‌بندی بارهای سنگین و همچنین شیشه، چوب و انواع پروفیل نیز تسمه‌های آهنی بهترین انتخاب هستند. از تسمه‌های آهنی در صنعت ساختمان‌سازی نیز برای پر کردن فضای خالی بین سطح درب و پنجره، داخل تیرآهن و اتصال آن، بسیار استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا