از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
دانشنامه میلگرد

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی در مناطق زلزله خیز

Rate this post

ساختن یک خانه و یا ساختمان بالاخص در مناطق زلزله خیز نیاز به ایمن سازی فراوان دارد تا در دراز مدت مشکلی برای ساکنین ایجاد نکند. استفاده از مصالح با کیفیت می‌تواند اولین قدم برای شروع ساخت یک مسکن عالی باشد. در انتخاب مصالح که برای ساخت و ساز مورد نیاز هستند، نمی توان ریسک کرد زیرا آنها در دوام و مقاوم سازی ساختار ساختمان نقش بسیار زیادی دارند.

میلگرد مناسب در مناطق زلزله خیز

اولین نکته قابل توجه در این زمینه آرماتور گذاری ساختمان در مناطق زلزله خیز است که از دید کارشناسان به اندازه بتن ریزی این مکان‌ها اهمیت دارد. اینکه چه نوع میگردی با چه میزان مقاومت کششی استفاده شود و یا این میلگردها در کجا قرار بگیرند یا چطور آن‌ها را به یکدیگر متصل کنیم؛ از جمله نکاتی است که در این بین مهم است.

 از سوی دیگر انتخاب مقاطع فولادی مورد استفاده در این عملیات با در نظر گرفتن قیمت روز میلگرد به قدری مهم است که تصور نمی‌کنید! این موارد در کنار نکات مهم دیگری که ممکن است در این میان برایتان مفید باشد را در این مقاله آورده‌ایم.

میله‌های اصلی ساختمانی شامل میلگردها هستند. که باید در مناطق زلزله خیز دارای مقاومت کششی بالایی باشند و اگر برای شما هم سوال پیش آمده که مقاومت کششی میلگرد چیست و چه اهمیتی دارد؟ باید گفت: مقاومت کششی میلگرد و مقاومت تسلیم آن از ویژگی‌های مهم و ضروری میلگردها هستند که بر طول عمر یک ساختمان و کیفیت و میزان استحکام آن تاثیرات زیادی دارند.

میلگرد تقویت کننده

برای سنجش میزان مقاومت کششی میلگرد تست‌هایی روی این قطعه فولادی انجام می‌شود تا میزان آن مشخص شود. میزان مقاومت کششی بر قیمت میلگرد هم تاثیر گذار می‌باشد و هر چه که یک میلگرد مقاومت کششی بیشتری داشته در نتیجه استحکام بیشتر و قیمت آن هم بیشتر میباشد. مقاومت کششی میلگرد معمولاً توسط مهندس طراح یک سازه محاسبه می‌شود و بهترین استاندارد میلگرد با توجه به نوع سازه ،محل احداث آن، تعداد طبقات و میزان فشار های وارده به آن انتخاب می‌شود.

مثلاً یک ساختمان چند طبقه که در جریان هوا و نیروی باد قرار دارد یا در مناطق زلزله خیز احداث می شود باید مقاومت و استحکام بیشتری داشته باشد.

به همین دلیل باید آهن آلات که در آن استفاده می‌شود با استاندارد و نیازهای سازه متناسب باشد و طوری انتخاب شوند که ساختمان در آینده دچار تخریب یا آسیب نشود.

 این میلگردها که معمولا از نوع HSD یا  TMT انتخاب می‌شوند مهمترین مولفه در ساختمان سازی هستند، زیرا با بتن سیمان تقویت شده و پیوند می‌خورند. این میله‌های تقویت شده به تعریف مقاومت سازه حین زلزله کمک می‌کنند.

میلگرد تقویت کننده در بتن

میلگرد TMT

میلگرد تی ام تی (میلگرد TMT) به میلگردی گفته می‌شود که با روش عملیات مکانیکی-حرارتی (ترمو مکانیکی) تولید شده است. در واقع عبارت TMT مخفف Thermo Mechanical Treatment است. میلگرد TMT از طریق فرایندهای کوئنچنیگ و تمپرینگ ساخته می‌شود که به سطح خارجی میلگرد اجازه می‌دهد سریعتر از مغز میلگرد خنک شود.

ویژگی های میلگردهای TMT

قدرت و انعطاف پذیری میلگرد TMT

میلگردی که انتخاب می‌کنید باید تعادل کامل، قدرت و انعطاف پذیری داشته باشد، به خاطر همین فقط میلگردهای تی ام تی برای هر نوع ساخت و ساز به طور گسترده ای استفاده می شوند. مهم است که در مناطق زلزله خیز میلگردهای  TMTاستفاده شوند که تعادل درستی بین انعطاف پذیری و مقاومت ایجاد کنند تا بتوانند شوک های اضافی را در هنگام زلزله جذب کنند و سازه های ساختمانی را از لرزه های پی در پی در امان نگه دارند.

درجه‌ی گرید میلگرد TMT

میلگردهای TMT در گریدهای مختلف از Fe 415 تا Fe 600 موجود است. این گریدها طول کششی TMT را تعیین می کنند. میلگردهای TMT با گرید پایین دارای مقاومت کم و انعطاف پذیری بالا هستند و آنهایی که دارای گرید بالاتر هستند دارای مقاومت بالا و انعطاف پذیری پایین هستند. Fe 500 به عنوان بهترین گرید در میلگردهای TMTدر نظر گرفته می شود که می تواند برای انواع ساخت و ساز انتخاب شود، زیرا تعادل کامل قدرت و انعطاف پذیری را ارائه می دهد.

اعتبار میلگرد TMT

همیشه از میلگرد TMT که توسط سازمان استاندارد بین المللی (ISO) تأیید شده استفاده کنید. این گواهینامه کیفیت میلگرد TMT را تضمین می کند و صرفاً به این معنی است که میلگرد TMT با این علامت بهترین کیفیت را دارد.

شکل پذیری میلگرد TMT

میلگردهای TMTشکل پذیر هستند و برای هر نوع ساخت و ساز ترجیح داده می شوند و می توان برای هر سازه ای از آنها استفاده کرد زیرا به راحتی خم می شوند. اگر میلگردهای TMT بسیار قابل انعطاف باشند، حمل و نقل آنها از یک مکان به مکان دیگر نیز آسانتر می شود. میلگرد با گرید Fe 500 حداکثر شکل پذیری را فراهم می کند. میلگرد بسیار انعطاف پذیر دارای خواصی نظیر مقاومت بالاتر، مقاومت کششی نهایی، قابلیت انعطاف پذیری آسان، قابلیت جوش پذیری بالا، مقاوم در برابر خوردگی است.

 

میلگرد مناطق زلزله خیز

میلگرد HSD

میلگرد HSD مخفف عبارت High Strength Deformed Bars و به معنی میلگردهای با استحکام بالا می‌باشد. این نوع میلگرد که به طور گسترده به منظور تقویت در ساخت و ساز استفاده می شود، میلگردهای آجداری هستند که به روش نورد گرم و به دنبال آن استفاده از چرخش سرد تولید می‌شوند.

میلگردهای آجدار HSD استحکام کششی و فشاری بیشتری نسبت به میلگردهای دیگر دارند. در بتن مسلح به دلیل کشش میلگرد و در نتیجه از بین رفتن چسبندگی زیر بار، معمولا در اطراف میلگردها ترک ایجاد می شود. برای به حداقل رساندن این مشکل از میلگرد HSD دارای آج های بیرون زده یا پیچ خورده که باعث بهبود پیوند با بتن می شود استفاده می گردد.

میلگردهای HSD به دلیل استحکام بالای خود نیاز به میلگردهای تقویتی را کاهش می دهند و در نتیجه نیاز به آرماتورها در سازه کاهش پیدا می کند. این میلگردها در سایز ۴ الی ۵۰ میلی متر تولید می شوند.

ویژگی های میلگردهای HSD

استحکام کششی و خمشی بالا

 استحکام کششی میلگرد HSD بالا است به طوری که هر جایی در ساخت و ساز به خم کاری یا خمش مجدد نیاز باشد، استفاده از آن بهترین گزینه خواهد بود.

مقدار کم کربن

 در ساخت میلگرد HSD از کربن کمتری استفاده می شود، در نتیجه شکل‌ پذیری، استحکام و قابلیت جوشکاری خوبی دارد.

قابلیت اتصال و چسبندگی بیشتر

 میلگردهای HSD استحکام اتصال عالی در هنگام استفاده در بتن دارند.

قابلیت جوشکاری

از آنجایی که این میلگرد دارای کربن کمتری است، ۱۰۰% قابلیت جوشکاری بیشتری نسبت به میلگردهای معمولی دارد.

دامنه کاربرد گسترده

این محصول به طور گسترده در زمینه ساخت ساختمان های مسکونی، تجاری، صنعتی، پل ها و … استفاده می شود.

از دیگر ویژگی ها و قابلیت های این میلگرد می توان به قابلیت چکش خواری مناسب، حداقل وزن در عین حداکثر استحکام و همچنین مناسب بودن آن برای تقویت فشاری و کششی بتن و سازه اشاره کرد.

فرآیند تولید میلگرد HSD

انواع مختلفی از میلگردهای فولادی تغییر شکل یافته وجود دارد که در سازه های بتنی استفاده می شود. عمده ترین آن ها میلگردهای TMT و میلگردهای HYSD هستند که میلگرد HSD یکی از آن ها می باشد. همچنین آخرین پیشرفت های فناوری در زمینه فولاد میکروآلیاژسازی، منجر به تولید میلگردهای تقویت شده در سه گرید Fe 415، Fe 500 و Fe 550 شده است.

فرآیند اصلی تولید میلگردهای HYSD استفاده از نورد گرم است. در مرحله بعد در حین اعمال گرما با استفاده از پیچش مکانیکی میله به روش سرد در آن دنده های مارپیچی ایجاد می شود. استحکام بالای اینگونه میلگردها به دلیل همین روش تولید آن هاست. با این حال فرآیند پیچش سرد منجر به تولید محصولی با تنش پسماند بالا، تغییر شکل و عیوب سطحی نیز می شود. به همین دلیل میلگردهای TMT  گزینه بهتری نسبت به HYSD از نظر عاری بودن از تنش پسماند و عیوب سطحی هستند و همچنین استحکام و شکل پذیری بالاتری دارند.

جمع بندی

میلگردهای TMT  و HSD نیز نوعی میلگرد آجدار هستند که مقاومت بالایی دارند و به طور گسترده به منظور تقویت در ساخت و ساز استفاده می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر از کارشناسان متخصص آهن رویال از طریق شماره تماس  ۰۲۱۴۳۰۰۰۶۷۹ با ما در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا