از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
مقالاتدانشنامه تیر آهن

تیرآهن، انواع استانداردهای تیرآهن کدامند؟

5/5 - (2 امتیاز)

تیرآهن، انواع استانداردهای تیرآهن کدامند؟

 

تیرآهن اساسی‌ترین و مهمترین پروفیل ساختمانی است که گاهی اوقات در پروژه‌های صنعتی نیز کاربرد دارد. استانداردهای تیرآهن های موجود در بازار با توجه به کشور تولید کننده آن دسته بندی می شود.

به طور کلی تیرآهن های موجود در بازار از لحاظ استاندارد جهانی به سه دسته تقسیم می شوند، این استاندارد ها در هنگام خرید و فروش تیرآهن باید به اطلاع خریدار برسد :

  • تیرآهن IPE (استاندارد اروپا و ایران)
  • تیرآهن INP (استاندارد چین و روسیه)
  • تیرآهن IPB (بال پهن)

تیرآهن IPE و INP به ارتفاع ۸۰–۶۰۰ میلیمتر و تیرآهن IPB به ارتفاع ۱۰۰–۱۰۰۰ میلیمتر تولید می‌شود. کاربرد تیرآهن در ساختمان به صورت ستون، خرپا، نعل درگاه، تیر در پوشش سقف‌ها و پل‌های لانه زنبوری استفاده می‌شود.

انواع استانداردهای تیرآهن کدامند؟
انواع استانداردهای تیرآهن کدامند؟

تیرآهن IPE

این تیرآهن معمولی و استاندارد I شکل در ایران وجود دارد. این تیرآهن طبق استاندارد اروپا تولید می‌شود و ضخامت بال آن ثابت است.

محصولات کشورهای اروپایی و ایران اکثرا از این مدل می‌باشند. برای شناسایی این تیرآهن باید از هر دو سر تیرآهن به آن نگاه کنید، ضخامت بال‌های ابتدا و انتهای آن کاملاً یکنواخت و یکسان می‌باشد. معمولا نقشه ی ساختمان هایی که به وسیله ی مهندسان کشورمان تهیه می‌ شود بر اساس این نوع استاندارد بوده و این نوع تیرآهن در میان مشتریان از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

تیرآهن‌های وارداتی موجود در بازار ایران در شرایط کنونی از هر دو نوع استاندارد در بازار ایران برخوردار می‌باشد. تیر آهن‌های IPE وارداتی اکثرا مربوط به کشورهای لهستان، اسپانیا، آلمان و نیز کشور کره می‌باشند .

 

تیرآهن INP

تیرآهن I شکل که ضخامت بال آنها با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کاهش می‌یابد که این استاندارد کارخانجات روسیه و چین می‌باشد.

 

تیرآهن IPB یا بال پهن

تیرآهن H یا تیر آهن‌های عریض که در آنها طول بال‌ها نسبت به تیرآهن‌های IPE افزایش یافته است. تیرآهن های بال پهن شکلی شبیه به حرف انگلیسی H دارد.

نکته : علامت V نشان دهنده سنگین بودن و علامت L نشان دهنده سبک بودن تیرآهن می‌باشد. به عنوان مثال IPBV نشان دهنده تیرآهن عریض سنگین و IPBL نشان دهنده تیرآهن عریض سبک می‌باشد.

ارتفاع تیرآهن به چه معنی است؟

ارتفاع در این محصول را با علامت مشخصه h نمایش می دهند. این متغیر عبارت است از فاصله میان دو بال بر روی محور عرضی جان تیرآهن .

نمره تیر آهن به چه معنی است؟

نمره تیرآهن برابر با ارتفاع تیرآهن بر حسب سانتی متر می باشد.

عبارت بسته در محصول تیرآهن به چه معناست؟

به دسته ای از شاخه های تیرآهن که دارای نمره های برابر، ویژگی ها و مشخصات یکسان می باشند بسته گفته می شود.

محموله در تیرآهن به چه معناست؟

به مجموعه ای از یک یا چند بسته یکسان یا متفاوت از لحاظ نمره محموله می گویند.

شرکت آهن رویال ارائه دهنده انواع تیرآهن های مورد نیاز بازار ایران با بهترین قیمت می باشد :

لیست قیمت تیرآهن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا