از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
مقالاتدانشنامه ورق

ورق سرد چیست و چه کاربردی دارد

Rate this post

ورق سرد و صنایع مرتبط

ورق سرد در واقع همان ورق گرم است که در فرایند نورد سرد به ورق سرد تبدیل می‌شود که در صنایع مختلفی همچون صنایع ساختمان‌سازی، خودروسازی و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی آهن رویال، تنوع محصولات ورق سرد بسیار بالا است و به غیر صنایعی که ذکر شد، در تولید ورق روغنی، گالوانیزه، قلع‌اندود، گالوالوم، ورق رنگی، تسمه، بسیاری از قطعات و تجهیزات مورد استفاد قرار می‌گیرد. ورق گرم را برای بالا بردن کیفیت به ورق سرد تبدیل می‌کنند تا بتوان از آن‌ها به راحتی در تولید ورق‌های پوشش‌دار استفاده کرد. تنوع ورق‌های سرد بسته به میزان کربن آن‌ است که هرچقدر میزان کربن این نوع ورق کمتر و درصد خلوص آهن آن بیشتر باشد انعطاف‌پذیری و کشش آن نیز بیشتر خواهد بود.

به ورق‌های سرد با کربن بالاتر، فولادهای فنری می‌گویند که از این محصول نیز در صنایع مختلفی استفاده می‌شود.

 

تکنولوژی تولید ورق سرد

فرایند تولید ورق سرد به این شکل است که ابتدا ورق گرم اسیدشویی می‌شود تا زنگ‌زدگی به طور کامل از سطح آن زدوده شود و سپس ورق اسیدشویی شده به قفسه نورد سرد منتقل می‌شود تا بوسیله غلتک‌های خوشه‌ای نوردکاری و به ضخامت‌ مورد نظر برسد. در واقع ورق گرم یا ورق سیاه به وسیله نورد سرد به ورق سرد تبدیل می‌شود تا اندازه آن کاهش و استحکامش افزایش یابد.

 

کاربرد ورق سرد

همان‌طور که گفته شد از ورق سرد در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود که در سال‌های اخیر میزان مصرف آن، کاهش چشم‌گیری داشته است، صنعت تولید لوازم خانگی یکی از پرمصرف‌ترین صنایع است؛ صنعت ساختمانی به دلیل سبکی و ضخامت کم نیز از ورق سرد، برای تولید پروفیل‌های تختی که در ساندویچ پنل‌ها، سقف‌های کاذب و ساختمانی به کار می‌رود، استفاده می‌کند.

ورق سرد چیست و چه کاربردی دارد
ورق سرد چیست و چه کاربردی دارد

 

مزیت ورق‌ سرد

مهم‌ترین خصوصیت ورق سرد مقاومت بالا در برابر فشار است و همین مزیت باعث شده این ورق برای تولید ورق‌های روغنی و گالوانیزه بهترین انتخاب باشد؛ دقت و تنوع نیز از مزیت‌های دیگر ورق سرد است، البته به لحاظ قیمت این ورق‌ها از ورق گرم گران‌تر هستند که البته به دلایل مختلفی چون مقاومت بالا و تنوع، مصرف‌گنندگان در بسیاری از صنایع ورق سرد را به ورق گرم ترجیح می‌دهند.

 

تفاوت ورق گرم و سرد

مهم‌ترین تفاوت بین ورق سرد و گرم فرایند تولید آن‌ها  است که موجب شده استحکام ورق سرد در مقایسه با ورق گرم، افزایش یابد، قیمت ورق سرد تقریبا دو برابر ورق گرم است، از نظر ابعاد نیز ورق سرد دارای تنوع بیشتری است و به غیر از تفاوت آلیاژی این دو نوع ورق از لحاظ کاربرد نیز با یکدیگر متفاوت هستند؛ از ورق‌ گرم عمدتا در صنایع بزرگتر استفاده می‌شود و آخرین تفاوتی که ما در اینجا اشاره خواهیم کرد، انعطاف‌‌پذیری است که در مقایسه با ورق سرد، ورق گرم به‌خاطر درصد خلوص آهن بیشتر و درصد کربن کمتر، منعطف‌تر است.

 

انواع ورق سرد

ما سه نوع ورق سرد در بازار داریم، ورق سرد معمولی، نیمه کششی و فوق کشش که در صنایع مختلف بسته به نیاز، مورد استفاده مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. همچنین می‌توان به انواع محصولات ورق سرد همچون ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا