از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
مقالاتدانشنامه میلگرد

میلگرد با مقاومت بالا و میلگرد معمولی

Rate this post

میلگردها در صنعت ساخت و ساز کاربرد زیادی دارند و به همین دلیل بسیار مهم است که توجه داشته باشید محصول خود را از کدام تامین کننده خریداری می کنید. زیرا فروش هر محصول فولادی که از کیفیت پایین برخوردار باشد و بسیاری از استاندارد ها در ساخت آنها رعایت نشود باعث می شود در طول زمان نتیجه کار باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری شود. در این مطلب درباره میلگرد با مقاومت بالا توضیحاتی را به شما ارائه خواهیم داد.

امروزه ارتباط تنگاتنگ توسعه پایدار و نحوه استفاده از منابع و ثروت های خدادادی هر کشور امری بدیهی است. چنان چه بسیاری از کشورها با آینده نگری و به منظور حفظ ذخایر ملی خود به دنبال شناسایی و کشف روش های جدید به منظور تولید مصالح با کیفیت تر و مقرون به صرفه تر هستند.

ما نیز در کشورمان دارای متابع فراوان فولاد هستیم و از آن جا که منابع فعلی سرانجام روزی به اتمام خواهد رسید لذا نحوه استفاده از این منابع اهمیت دو چندان می یابد. بنابراین با بهره مندی از مصالح مرغوب تر و با مقاومت بالاتر می توانیم علاوه بر کاهش مصرف از منابع طبیعی فعلی درست و بهینه استفاده کنیم.

بزرگ ترین مزیت استفاده از آرماتورهای با مقاومت بالا به جاری آرماتورهای معمولی چیست؟

مهمترین مزیت ، کاهش تراکم آرماتورها در اعضای بتنی متراکم است و از آن جا که همواره یکی از مشکلات عمده در اجرای ستون های بتن آرمه انباشتگی و تراکم زیاد آرماتورها می باشد، لذا با استفاده از این نوع میلگردها می توان تا حدود زیادی این مشکل را بر طرف کرد.

مهمترین مزایای استفاده از میلگرد با مقاومت بالا :

  • کاهش سطح مقطع میلگرد لازم و کاهش مقدار آرماتور مصرفی
  • قرارگیری راحت تر و مناسب تر بتن در بین آرماتورها
  • کاهش آسیب های زیست محیطی به علت استفاده بهینه از مواد و مصالح و کمک به توسعه پایدار در کشور
  • صرفه جویی در هزینه های کارگری و آرماتوربندی
  • صرفه جویی و کاهش در هزینه های مربوط به حمل و نقل میلگردها
  • کاهش زمان ساخت سازه

میلگرد با مقاومت بالا و میلگرد معمولی

میلگرد با مقاومت بالا

مدتی است که میلگرد های با مقاومت بالا و تغییر شکل مناسب تولید و وارد صنعت ساخت و ساز شده اند. در این آرماتورها با روشهای شیمیایی، حرارتی و … باعث ایجاد تغییراتی در ویژگیهای مکانیکی آنها شده و عملکرد مطلوب تری از آنها به چشم می خورد. یکی از بزرگترین مشکلات اجرای مقاطع بتن آرمه، جا دادن انبوهی از حجم میلگرد در سطح مقطع بتن بود که به بزرگ شدن مقاطع بتنی منجر می شد.

همچنین آرماتورها به نحو نامطلوبی در کنار هم قرار گرفته و برای ویبره آنها نیز دچار مشکل می شدند. اما با استفاده از آرماتورهای با مقاومت بالا بجای آرماتورهای معمولی این مشکل برطرف می شود و تراکم آرماتور مصرفی و سطح مقاطع بتنی کاهش می یابد و بتن و آرماتور به نحو مناسبی در کنار هم قرار می گیرند. همچنین هزینه های ساخت و ساز کاهش و سرعت آن افزایش پیدا می کند. هم اکنون در کشورهای پیشرفته از این نوع آرماتورها بطور گسترده ای در ساختمان استفاده می شود.

لیست بروز قیمت میلگرد را در سایت آهن رویال ببینید

تفاوت میلگردهای معمولی و میلگرد با مقاومت بالا

یکی از مهم ترین تفاوت های میلگردهای با مقاومت بالا و میلگرد معمولی تفاوت در نمودار تنش کرنش این دو نوع آرماتور است به گونه ای که آرماتورهای معمولی دارای ناحیه تسلیم مشخص در نمودار خود هستند ولی هرچه مقاومت تسلیم میلگردها بیشتر می شود و به اصطلاح مقاومت بالاتر می شوند ناحیه تسلیم آن ها بیشتر غیر قابل تشخیص می گردد.

دو روش دیگر نیز برای تعیین تنش تسلیم آرماتورها معرفی شده است که در آن تنش نظیر کرنش ۰۰۳۵/۰ به عنوان تنش تسلیم میلگرد با مقاومت بالا تعریف می گردد. در حال حاضر در کشور آمریکا آرماتورهای با مقاومت بلا حتی با مقاومت تسلیم ۱۲۰ تولید می شوند. در ژاپن نیز آرماتورهای با مقاومت تسلیم ۱۰۰ هم اکنون در ساختمان سازی و در اعضای مقاوم در برابر زلزله مورد استفاده قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا