از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
مقالاتدانشنامه ورق

ورق گالوانیزه چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

4.2/5 - (14 امتیاز)

ورق گالوانیزه چیست؟ مزایا و معایب ورق گالوانیزه کدامند؟ ورق گالوانیزه چه کاربردهایی در صنعت و ساختمان سازی دارد؟ مشخصات ورق گالوانیزه چیست؟ در کدام قسمت ساختمان از ورق گالوانیزه استفاده می‌کنیم؟ اگر شما هم مشتاق هستید تا به پاسخ این پرسش ها برسید، از شما دعوت می‌کنیم که به خواندن این محتوا بنشینید چون موضوع مقاله، درباره مزایای ورق گالوانیزه، معایب و کاربردهای آن است.

یکی از جدیدترین خطراتی که سازه های فولادی را تهدید می‌کند، رطوبت است. روطبت می‌تواند بافت فولاد را تخریب کند و به همین دلیل، سازه در معرض خطر تخریب قرار خواهد گرفت. اگرچه فولاد در برابر انواع و اقسام آسیب ها مقاوم است، اما رطوبت مستقیم، می‌تواند مثل سمی مهلک، بافت آهن یا فولاد را تخریب نماید.

بهترین روشی که برای محافظت از فولاد در برابر رطوبت ابداع کرده اند، استفاده از پوشش های محافظتی است. گالوانیزه کردن فولاد، می‌تواند پوشش لازم را به آهن برای محافظت در برابر رطوبت، باران و برف بیفزاید.

ورق گالوانیزه چیست؟ مزایا و معایب آن کدام است؟

بنابراین، ورق گالوانیزه، همان فولادی است که با افزودن پوشش محافظتی، در برابر رطوبت مقاومت خواهد کرد.

اگر بخواهیم نام ببریم که کاربرد ورق گالوانیزه چیست و در کجاها می‌توان از آن استفاده کرد، آنقدر گسترده است که بحث آن در یک مقاله تمام نشود. اما همینقدر بگوییم که ورق گالوانیزه در صنایعی همچون لوازم خانگی، ساختمان، خودرو سازی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد و از جایگاه مهمی در این صنایع برخوردار است.

به همین دلیل قیمت ورق گالوانیزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و خیلی از سایت ها و شرکت ها، قیمت انواع ورق گالوانیزه را به صورت لحظه ای و آنلاین پایش می‌کنند و آن را به کاربران اعلام می‌نمایند.

ورق گالوانیزه چیست؟

مقاوم ترین وسایل را با استفاده از فولاد و آهن می‌سازند. استحکام و مقاومت فولاد در برابر ضربه، سایش و دیگر موارد مثال زدنی است. اما جالب اینجا است که همین دو فلز، در برابر آب و اکسیژن بی دفاع هستند و در صورت قرارگیری در معرض رطوبت، رفته رفته دچار زنگ زدگی و خوردگی می‌شوند و در نهایت باید شاهد نابودی و تضعیف آن باشیم.

برای اینکه آهن و فولاد در برابر رطوبت مقاومت پیدا کنند، بشر از 300 سال قبل در پی راه چاره ای برای آن بود تا اینکه در سال 1836 یک مخترع فرانسوی به نام سورل، روشی ابداع کرد که با فرو کردن آهن و فولاد در روی مذاب، این دو فلز در برابر رطوبت و تهدیدهای مربوط به آن مقاوم می‌شدند.

بنابراین، یک روش کاربردی که از آن به بعد برای محافظت از آهن و فولاد استفاده می‌شود، فرو کردن در روی مذاب است که سورل نام این فرایند را گالوانیزه کردن گذاشت و هم اکنون این اختراع سورل، در کارخانه های مختلف به شکل امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روی به خاطر خواص و ویژگی هایی که در مواجهه با اکسیژن و رطوبت دارد، نقشی فداکارانه در دفاع از آهن و فولاد را ایفا خواهد کرد.

اگرچه امروزه روش های دیگری هم برای محافظت از فولاد به کار گرفته می‌شود، اما معروف ترین و بهترین روش در حال حاضر گالوانیزه کردن این فلز مستحکم است.

بنابراین اگر بخواهیم به صورت مختصر پاسخ بدهیم که ورق گالوانیزه چیست؟ باید گفت به ورق فولادی که طی فرایند گالوانیزاسیون (Galvanization)، قرار می‌گیرد، ورق گالوانیزه گفته می‌شود. این ورق تا حد زیادی در برابر زنگ زدگی و خوردگی و از این دست آسیب ها در امان است.

به همین دلیل، ورق گالوانیزه کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف، به خصوص ساختمان پیدا کرده است و برای مقاوم سازی ساختمان ها از ورق گالوانیزه و دیگر فرآورده های آن استفاده می‌کنند.

ورق گالوانیزه چیست؟

با اضافه شدن پوشش روی به ورق های فولادی، ورق گالوانیزه تحت مراقبت کامل روی خواهد بود و از هر گزندی که قرار است از وجود رطوبت و اکسیژن به آن برسد در امان خواهد بود.

پوشش روی به خاطر اینکه در حرارت بسیار بالا به ورق فولادی افزوده شده است، احتمال کمی وجود دارد که آسیب ببیند، ولی در هر صورت به خاطر برخی بی احتیاطی ها در نگهداری این ورق ها ممکن است پوشش روی از بین برود یا خدشه دار شود. اما بعد از آن، فولاد همچنان مقاومت خود را در برابر رطوبت و اکسیژن حفظ خواهد کرد. این نکته جالبی بود برای کسانی که نگران این قضیه بودند.

با اینکار قیمت آهن آلات ممکن است افزایش پیدا کند، ولی در هر صورت انتخاب مقرون به صرفه تری برای کارفرما یا پیمانکار خواهد بود.

با توجه به مزایای ورق گالوانیزه که به آن اشاره کردیم، اما تهیه این ورق ها برای استفاده در صنعت مقرون به صرفه خواهد بود.

حالا اما بد نیست با مزایا و معایب ورق گالوانیزه بیشتر آشنا شویم. برخی از افراد هستند که برای سنجش اینکه آیا ورق گالوانیزه مناسب کاربرد آنها هست یا نه، به دنبال مقایسه دو بعد مزیت ها و معایب ورق گالوانیزه هستند. قطعا در بررسی هر محصول، شناخت مزایا و معایب آن یاری کننده خواهد بود.

حالا ببینیم که مزایای وزق گالوانیزه چیست و چه فوایدی درون این محصول گرانبها وجود دارد که در همه صنایع از آن استفاده می‌کنند؟

مزایای ورق گالوانیزه چیست؟

مزایا و معایب ورق گالوانیزه زیادند ولی شناخت هر کدام از آنها به ما کمک می‌کند که ویژگی های این نوع ورق را بیشتر بشناسیم. اینکه در کجاها نباید استفاده کنیم و کجا بیشتر استفاده کنیم، همگی منوط به این است که ما از مزایا و معایب ورق گالوانیزه آگاه باشیم.

مزایا و معایب ورق گالوانیزه

برای آگاهی از مزایای وزق گالوانیزه، ما 10 مورد از آنها را در اینجا برای شما نام می‌بریم که دعوت می‌کنیم آنها را مطالعه فرمایید:

1- صرف هزینه کمتر

شاید یکی از دلایلی که استفاده از یک روش را توجیه کند، هزینه آن است. به همین دلیل، از اولین مزایای ورق گالوانیزه، در مورد هزینه آن صحبت خواهیم کرد.

عملیات گالوانیزه همانطور که گفتیم و احتمالا می‌دانید، یکی از بهترین روش های برای جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی آهن است. این روش، علاوه بر بهترین بودن، یکی از کم هزینه ترین روش ها نیز محسوب می‌شود.

این موضوع سبب می‌شود تا قیمت نهایی ورق گالوانیزه کاهش یابد و بدین ترتیب، با صرف هزینه کمتر یک ورق مقاوم برای کاربرد در صنایع و ساختمان سازی داشته باشید.

2- هزینه تعمیرات و نگهداری پایین تر

به غیر از اینکه روش گالوانیزه دارای هزینه پایین تری است، در نگهداری و تعمیرات نیز دارای صرف هزینه های کمتری است. یعنی اگر در خط فرایند گالوانیزه، اتفاقی پیش بیاید، صرف هزینه کمتری برای تعمیرات و بازسازی نیاز خواهد داشت.

سایر روش ها در بحث نگهداری و تعمیرات و حتی استارت خط عملیات، پر هزینه تر هستند و به همین دلیل، یکی از مزایای ورق گالوانیزه این است که در روش اجرای آن هزینه کمتری برای نگهداری پرداخت خواهد شد.

این به غیر از بحث هزینه، از نظر بار روانی هم برای تولیدکنندگان مقاطع فولادی بهتر است و سبب آرامش بیشتر آنها خواهد شد.

3- طول عمر بیشتر ورق های گالوانیزه

اگر بخواهیم بگوییم سومین مورد مزایای ورق گالوانیزه چیست؟ باید به طول عمر بالای آن اشاره کرد.

طول عمر ورق هایی که با استفاده از فرایند گالوانیزاسیون پوشش داده شده اند، به مراتب بیشتر از روش های دیگر است و طبق تخمین ها، ورق گالوانیزه می‌تواند بین 20 تا 30 سال عمر کند که ماندگاری خیلی خوبی است.

شایان ذکر است این برای محیط های مرطوب که عوامل تهدید کننده زیاد هستند و بستر برای خوردگی و زنگ زدگی ورق فراهم است. در محیط های معمولی، قطعا عمر ورق گالوانیزه بیش از این حرفها است.

4- اعتبار بالاتر

استفاده از گالوانیزه برای پوشش محافظ آهن و مقاطع فولادی به شدت مورد اعتمادتر از دیگر روش ها است. پوششی عالی که به راحتی از لایه زیرین خود محافظت می‌کند و به سختی جدا می‌شود. بنابراین می‌توان گفت ورق گالوانیزه از اعتبار بیشتری در نزد مصرف کننده برخوردار است.

مزایای ورق گالوانیزه چیست

5- دوام بیشتر پوشش

پنجمین مورد از مزایای ورق گالوانیزه، به بحث ماندگاری بیشتر پوشش اشاره می‌کند. ورق گالوانیزه به دلیل داشتن ساختار متالوژیکی خاص، مقاومت بسیار بیشتری در برابر عواملی همچون صدمات مکانیکی، سایش، خراش و خوردگی خواهد داشت.

ورق روی در شرایط ویژه مذاب می‌شود. همچنین فرایند فرو بردن آهن یا فولاد در روی مذاب همانند سابق نیست، با دقت بیشتری انجام می‌شود و ضمن اینکه از فناوری های جدید نیز کمک می‌گیرند. بنابراین پوشش قوی تری روی آهن شکل می‌گیرد و دوام آن بیشتر از سایر روش ها است.

6- محافظت قطعی در برابر صدمات محیطی

از دیگر مزایا و معایب ورق گالوانیزه که بخواهیم نام ببریم، محافظت قطعی است که در برابر صدمات محیطی برای فولاد خواهد داشت.

پوشش گالوانیزه به این خاطر که در فولاد نفوذ می‌کند، نقش کاتد را بر عهده می‌گیرد و به همین خاطر می‌تواند مقاطع ریز موجود در سطح فولاد را در برابر صدمات محیطی و خورندگی به صورت کامل و قطعی، محافظت نماید. بدین ترتیب خیال ما از عدم آسیب به بخش های داخلی نیز راحت خواهد بود.

7- محافظت سراسری

پوشش ایجاد شده در فرایند گالوانیزاسیون، می‌تواند تمامی نقاط و سطوح فولاد اعم از گوشه ها، جاهای کوچک، فرو رفتگی ها و جاهای غیر قابل دیدن را به خوبی پر نموده و از آنها در برابر آسیب های احتمالی، جلوگیری نماید.

در بین روش های موجود برای پوشش مقاطع فولادی، هیچ یک از روش ها مثل گالوانیزه نمی‌تواند عملکردی اینگونه داشته باشد.

8- بازرسی آسان

یکی از مزایای ورق گالوانیزه این است که می‌توان به راحتی آن را بررسی کرد تا در صورت وجود صدمه، آن را گزارش داد.

در واقع پوشش گالوانیزه بدون نیاز به ابزار خاص و بدون آزمایش و تنها از طریق چشم، قابل بازرسی و کنترل خواهد بود.

9- استحکام کافی در سازه ها

ورق گالوانیزه به خاطر پوشش قدرتمندی که دارد، می‌تواند در سازه ها قرار بگیرد و تا سال های سال دوام داشته باشد.

همین موضوع سبب شده است تا استفاده از ورق گالوانیزه در دیگر صنایع نیز محبوبیت فراوانی داشته باشد. مثلا در صنعت خودروسازی استفاده از ورق گالوانیزه برای تولید نقاط حساس خودرو مرسوم است. یا در صنعت لوازم خانگی، برای ساخت درب های محکم یخچال، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی از ورق گالوانیزه استفاده می‌کنند.

چرا؟ چون به استحکام آن آگاهند و همچنین مقاومت خوبی در برابر رطوبت خواهد داشت.

 10- مقاومت در برابر انواع شرایط آب و هوایی

در مورد مزایای ورق گالوانیزه به اندازه کافی توضیحاتی خدمت شما داده ایم و تا حد زیادی به مقاومت و پایداری آن در شرایط جوی و آب و هوایی گوناگون آگاه هستید.

اما برای تاکید و یادآوری بیشتر خدمتتان عرض کنیم که ورق گالوانیزه در انواع شرایط آب و هوایی مقاومت ویژه ای از خود نشان می‌دهد بدین صورت که چه در مناطق بارانی مثل شمال و چه در مناطق سردسیری یا گرمسیری، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، بدون اینکه آسیب ببیند.

حالا که به این پرسش پاسخ دادیم که مزایای ورق گالوانیزه چیست، بیایید با هم معایب این ورق پرکاربرد و محبوب را بررسی کنیم.

همانطور که گفتیم برای شناخت یک محصول باید مزایا و معایب ورق گالوانیزه در کنار هم مورد بررسی قرار بگیرد.

معایب ورق گالوانیزه چیست؟

شناخت معایب ورق گالوانیزه به ما کمک می‌کند که با آگاهی کامل آن را در شرایط بهتر استفاده کنیم.

البته معایب ورق گالوانیزه نسبت به معایب آن زیاد نیست و شاید به عقیده برخی ها این اسمش عیب نباشد. اما به هر حال، چیزی است که فعالان صنعت را آزار می‌دهد.

معایب ورق گالوانیزه چیست؟

آنهم این است که ورق گالوانیزه نسبت به دیگر سازه های فولادی دارای فرایند جوشکاری و اتصال پیچیده تر و دشوارتری است.

وقتی عملیات جوشکاری ورق گالوانیزه آغاز می‌شود، احتمال متصاعد شدن گازها و بخارهایی وجود دارد که ناشی از فعل و انفعالی است که در این عملیات رخ می‌دهند. این گازها خطرناک و سمی هستند و می‌توانند سلامتی انسان را به خطر بیندازند و خدایی ناکرده انسان را به بیماری های ریوی حاد دچار کنند.

علائم اولیه جوشکاری ورق گالوانیزه به صورت حالت تهوع، سردرد و سرگیجه ظاهر می‌شود و اگر در طولانی مدت احتیاط های لازم را نادیده بگیریم، ممکن است اثرات شدیدتری برای ما ایجاد کند.

به همین دلیل، توصیه اکید می‌شود که در هنگام جوشکاری ورق گالوانیزه حتما از ماسک های مخصوص و استاندارد استفاده شود و برای جوشکاری در طی روز، محدودیت اعمال شود.

این بود از مزایا و معایب ورق گالوانیزه که سعی کردیم به صورت مفصل به آنها بپردازیم و در این زمینه آگاهی شما را افزایش دهیم.

انواع روش های تولید ورق گالوانیزه چیست؟

برای اینکه یک ورق فولادی به یک ورق گالوانیزه که در برابر رطوبت و اکسیژن مقاوم است تبدیل کنیم، باید آن را در روی غوطه‌ور کنیم.

اضافه کردن روی به یک ورق فولادی، همه مزایا و معایب ورق گالوانیزه را به ارمغان خواهد آورد. اما برای تبدیل یک ورق فولادی به ورق گالوانیزه در کارخانه ها، ممکن است روش های متفاوتی در پیش گرفته شود. گالوانیزاسیون در روش های مختلف، می‌توانند ویژگی های خاصی را به ورق فولادی ببخشند، بنابراین در کاربرد آنها تفاوت ایجاد خواهد کرد.

انواع روش تولید ورق گالوانیزه

انواع روش های گالوانیزاسیون که در اینجا به انواع آنها خواهیم پرداخت:

روش الکترو گالوانیزه

یکی از متفاوت ترین روش هایی که برای گالوانیزه کردن ورق های فولادی به کار گرفته می‌شود، روشی است که در آن از جریان الکتریکی استفاده می‌کنند.

بدین صورت که ورق خام در یک محلول الکترولیت فرو می‌رود. آند مورد نظر که یک قطب جریان را ایجاد می‌کند، همان روی است. از طرفی دیگر کاتد همان فلز است. جریان الکتریکی از آند به کاتد منتقل می‌شود و در پی آن رسوبات دور تا دور سطح فلز رسوب می‌کنند.

این روش تولید، باعث ایجاد یک لایه پوششی نازک روی ورق فولادی می‌شود، اما ظاهری براق و روشن دارد. به روش الکترو گالوانیزه عنوان گالوانیزه سرد یا آبکاری نیز می‌دهند.

ورق های تولید شده با روش الکتروگالوانیزه دارای ضخامت کمتری نسبت به ورق های نوع دیگر دارند، به همین دلیل از آنها بیشتر در صنایع حساس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع روش تولید ورق گالوانیزه چیست

با توجه به اینکه ورق های گالوانیزه که با این روش تولید شده اند، رنگ پذیری عالی دارند، می‌توان از آن در صنایع مختلفی که این موضوع مهم است، همانند خودرو سازی استفاده نمود.

بنابراین متوجه شدیم که یکی از کاربردهای ورق گالوانیزه که با روش الکتروگالوانیزه تولید می‌شود، کاربرد در صنایع خودروسازی است. معمولا بدنه خودروها، شامل درب و کاپوت و سپرها، از این نوع ورق گالوانیزه ساخته شده اند.

روش گالوانیزه گرم یا حرارتی

اما یکی از روش های قدیمی و کلاسیک برای تولید ورق گالوانیزه که بسیار سخت است و فرایند دشواری هم دارد، گالوانیزه گرم یا حرارتی است.

یک مخزن یا استخری از روی ایجاد می‌شود. در این استخر، حرارت در حد مورد نیاز بالا می‌رود و ورق سرد فولادی داخل این استخر غوطه‌ور می‌شود. بدین ترتیب، ورق به صورت کامل و با حرارت بالا، به روی آغشته می‌شود و بعد از سرد شدن ورق، قابل استفاده در کاربردهای صنعتی است.

در این روش، روی به همراه اکسیژن به سطح ورق می‌چسبد و مقاومت خوبی نیز دارد. این به خاطر پیوند متالورژیکی است که در روش گالوانیزه گرم بین ورق و روی صورت می‌گیرد.

روش گالوانیزه گرم، همانطور که از فرایند آن مشخص است یکی از قدیمی ترین متدهایی است که برای گالوانیزه کردن یک ورق فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش، علاوه بر سخت بودن، خطرناک هم هست و کارگرانی که در معرض این روش هستند، باید مراقبت باشند و تجهیزات ایمنی را با وسواس بالا رعایت کنند.

با این وجود، روش گالوانیزه حرارتی یا گرم مزیتی که نسبت به سایر روش ها دارد، این است که قیمت تمام شده آن کمتر است و در کل می‌توان گفت با یک روش مقرون به صرفه نسبت به دیگر روش ها روبرو هستیم.

انواع روش تولید ورق گالوانیزه چیست؟

مزیت دیگر این است که به خاطر غوطه ور کردن فرآورده فولادی داخل استخری از روی، انواع محصولاتی که در اشکال گوناگون هستند، می‌توانند با این روش روی اندود شوند. یعنی هر محصولی با هر شکلی، در این روش گالوانیزه خواهد شد که ممکن است در برخی از روش های دیگر محدودیت داشته باشد.

مزیت سوم روش گالوانیزه گرم این است که بعد از عملیات گالوانیزاسیون، مطمئن هستیم که تمامی قسمت های فرآورده فولادی، از روی پوشیده شده اند، بنابراین باید انتظار داشت که ورقی مستحکم و مقاوم در برابر شرایط ناپایدار داشته باشیم.

 روش پیش گالوانیزه

برای تولید ورق گالوانیزه به این روش، در ابتدا باید ورق فلزی آماده شود. ابتدا ورق های فلزی نور می‌شوند و سپس باید به خوبی آنها را تمیز کرد که این کار به وسیله یک ماده تمیز کننده رقم خواهد خورد. حالا ورق آماده است که درون حوضچه یا استخری از روی قرار بگیرد تا تمامی بخش های آن به این فلز محافظتی آغشته شوند.

این روش، شباهت زیادی به روش گالوانیزه گرم یا همان روش کلاسیک دارد، اما نسبت به این روش مزیت هایی دارد، از جمله اینکه سرعت گالوانیزاسیون در آن بالا است و پوششی که روی فرآورده قرار می‌گیرد، یکدست تر است.

روش گالوانیلینگ

آخرین روش تولید گالوانیزه که در اینجا به آن اشاره خواهیم کرد، روش گالوانیلینگ است. این روش نسبت به دیگر روش ها کمی زمان بر و حساس تر است. اما چگونه با استفاده از این روش، ورق های فولادی را به گالوانیزه تبدیل می‌کنند.

در این روش، که ترکیبی از فرایند آنیلینگ و گالوانیزه گرم است، پوشش روی به ورق فولادی اضافه می‌شود که یک پوشش خاکستری و مات خواهیم داشت.

بدین صورت که ابتدا به همان روش کلاسیک، ورق در حوضچه های روی غوطه ور می‌شود تا پوشش روی را به خود بگیرد، سپس با اعمال حرارت مستقیم به ورق در کوره های گداخته، آلیاژی بین پوشش روی مذاب و فولاد خام ایجاد می‌شود.

ورق های تولید شده با روش گالوانیلینگ برای کاربردهای جوشکاری عالی هستند و جوش پذیری بالایی از خود نشان می‌دهند. غیر از اینکه، رنگ پذیری قابل قبولی دارند و می‌توان رنگ های مختلف را به ورق گالوانیزه اضافه کرد.

هدف این چهار روش که به آنها اشاره کردیم، این است که ورق فولادی با پوششی از روی، نسبت به رطوبت و اکسیژن مقاوم گردد و سال های سال ماندگاری داشته باشد. برخی از این روش ها منسوخ شده اند، ولی با این حال نسبت به مزایا و معایبی که دارند، باید بین آنها انتخاب کرد.

در کارخانه های مختلف، با استانداردهای روز موجود در جهان، ورق های فولادی را گالوانیزه می‌کنند. این ورق ها کیفیت فوق العاده ای دارند و در برابر نمونه های خارجی حرف برای گفتن خواهند داشت.

کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟

بعد از اینکه مزایا و معایب ورق گالوانیزه را بیان کردیم و همچنین مروری بر روش های تولید این ورق پرکاربرد داشتیم، بهتر است ببینیم که چه صنایعی هستند که به ورق گالوانیزه احتیاج دارند.

همانطور که در بندهای بالا به آن اشاره کردیم، کاربرد ورق گالوانیزه بسیار گسترده است و طیف وسیعی از صنایع را در بر می‌گیرد. از صنعت ساختمان گرفته تا کوچکترین وسایل فلزی که در خانه هایمان وجود دارد، همگی از کاربردهای ورق گالوانیزه هستند که به صورت جزئی تر آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

صنعت خودروسازی

یکی از صنایعی که استفاده از ورق گالوانیزه در آن گسترده است، صنعت خودروسازی می‌باشد. در این صنعت، برای تولید قطعات بدنه خودرو به ورق های گالوانیزه احتیاج دارند. ورق های گالوانیزه از انعطاف و استحکام کافی برای قرارگیری در بدنه خودروها برخوردارند، ضمن اینکه ورق های گالوانیزه رنگ پذیری خوبی دارند و به همین دلیل، در صنعت خودروسازی محبوب هستند.

غیر از بدنه، در دیگر قسمت های خودرو مانند قسمت های موتوری هم ممکن است از ورق گالوانیزه استفاده شده باشد.

کاربردهای ورق گالوانیزه

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بخش زیادی از قیمت خودرو، به قیمت فولاد و ورق گالوانیزه بستگی دارد.

صنعت لوازم خانگی

لوازم خانگی اعم از یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، انواع دستگاه های آبمیوه گیری و غیره با استفاده از ورق های گالوانیزه تولید می‌شوند. ورق گالوانیزه در بدنه لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشترین استفاده آنها، برای ساخت درب های مستحکم است.

با توجه به رنگ پذیری خوبی که ورق گالوانیزه دارد، در صنعت لوازم خانگی می‌توان انواع رنگ را روی آن سوار کرد که البته بیشتر رنگ های سفید مورد استفاده است.

صنعت لوازم آشپزخانه

هر آنچه در آشپزخانه با آن سر و کار داریم، ممکن است با استفاده از ورق های گالوانیزه ساخته شده باشد. مثلا انواع کارد و چاقو، از جنس ورق های گالوانیزه هستند و به همین دلیل به راحتی می‌‎توان آنها را شستشو داد بدون اینکه شاهد زنگ زدن یا خوردگی آنها باشیم.

به غیر از انواع کارد و چاقو، دیگر وسایلی همچون قاشق، چنگال، قابلمه و غیره هم از ورق گالوانیزه ساخته می‌شوند. البته برای استفاده در صنعت لوازم آشپزخانه، نمی‌شود از ورق هایی که دارای کاربرد صنعتی کلان هستند استفاده کرد. نوع خاصی از ورق های گالوانیزه که تحت شرایط خاص تولید‌ می‌شوند، می‌توانند در تولید لوازم آشپزخانه مورد استفاده قرار بگیرند.

جمع بندی و سخنان پایانی

همانطور که مشاهده کردید، کاربرد ورق های گالوانیزه بسیار گسترده هستند و در صنایع درشت و خرد می‌توان از این ورق استفاده کرد. ما از مزایا و معایب ورق گالوانیزه نام بردیم و اینکه چرا این ورق اینقدر محبوب است را باید از درون همین مزایا و معایب آن کشف کرد.

تامین ورق گالوانیزه چه در صنعت ساختمان و چه در دیگر صنایع، بسیار حائز اهمیت است. از همین رو، شرکت آهن رویال، دست به کار شده است تا تامین بی دغدغه انواع ورق گالوانیزه برای صنایع و فعالان صنعت ساختمان صورت بگیرد.

پشتیبانی از طریق کارشناسان با سواد فنی بالا در زمینه ورق های گالوانیزه، تسهیلات خرید اعتباری، شرایط ویژه خرید تهاتری و همچنین عرضه مستقیم از کارخانه، از مزیت های تامین ورق گالوانیزه از آهن رویال است.

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. واقعا در مورد مزایا و معایب ورق گالوانیزه عالی و روان نوشتید، من دنبال همچین متنی میگشتم که ساده توضیح بده. با توجه به تحقیق دانشگاه واقعا تمام موارد برام روشن شد. سپاس از شما

    1. خیلی خوشحالیم که محتوا برای شما مفید بوده. ما در واقع نه برای محتوای مزایا و معایب ورق گالوانیزه، بلکه برای تمامی انواع محتوا سعی می کنیم ساده و روان توضیح بدیم تا مخاطب با عمق وجودش مطالب رو درک کنه.

  2. مرسی از توضیحات عالی تون ، فقط چه خوب می شد درباره تولید ورق گالوانیزه هم توضیح می دادید.

    1. خوشحالیم که براتون مفید بوده، حتما در به روز رسانی های بعدی در مورد اینکه روش تولید ورق گالوانیزه چیست هم توضیح خواهیم داد 🌹❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا