از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
مقالاتدانشنامه تیر آهن

میلگرد و تیرآهن پرمصرف‌ ترین مقاطع فولادی در کشور- مطلب دوم

5/5 - (20 امتیاز)

تیرآهن یکی از پرمصرف‌ ترین مقاطع فولادی در کشور

آهن رویال- یکی از صنایع پرمصرف مقاطع فولادی، صنعت ساختمانی است؛ در ساختمان‌سازی میلگرد، تیرآهن، انواع پروفیل، ورق عرشه، ساندویچ پنل و … استفاده می‌شود که البته یکی از پرمصرف‌ترین آن‌ها، تیرآهن است؛ با توجه به اینکه مصرف تیرآهن بسیار زیاد است، در نتیجه خرید محصول با کیفیت اهمیت فراوانی در نتیجه نهایی ساختمان‌سازی دارد، توجه به ظاهر تیرآهن و نحوه حمل و نقل دو فاکتور مهم است که هنگام خرید تیرآهن باید به آن توجه شود، البته برای اینکه دقیق‌تر بدانید به چه فاکتورهای دیگری باید توجه کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

تیرآهن چیست و چه انواعی دارد؟

تیرآهن یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی است که برای حمل تنش‌های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، جدای از صنعت ساختمانی از تیرآهن در ساخت پل‌ها نیز به وفور استفاده می‌شود. تیرآهن از دو بخش بال و جان تشکیل شده است که تفاوت در شکل و اندازه آن‌ها موجب تمایز تیزآهن‌ها نیز می‌شود؛ نقش جان در تیرآهن مقاومت در برابر نیروهای برشی و نقش بال، مقاومت در برابر گشتاور خمشی است.

تیرآهن یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در کشور
تیرآهن یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در کشور

 

انواع تیرآهن

IPE: این نوع تیرآهن در ظاهر شبیه حرف I انگلیسی است که بال آن ضخامت ثابتی دارد، بال دو ورق موازی است که روی ورق عمودی به نام جان قرار می‌گیرد، تولید این نوع تیرآهن در ایران بسیار مرسوم است؛ تیرآهن IPE براساس استاندارد اروپا تولید می‌شود.

INP: شکل ظاهری این نوع تیرآهن نیز همان I انگلیسی است و تفاوتی که با نوع IPE دارد، در این است که ضخامت بال هرچه از جان فاصله می‌گیرد، کاهش می‌یابد، همچنین INP براساس استاندارد چین و روسیه تولید می‌شود.

IPB: به این نوع تیرآهن بال پهن نیز گفته می‌شود و در بازار آن را با نام هاش می‌شناسند و شکلی به صورت H انگلیس دارد، یعنی ضخامت بال و جان آن با یکدیگر برابر است. سه نوع تیرآهن بال پهن سبک، سنگین و فوق سنگین وجود دارد که هر کدام کاربرد خاصی دارد.

HEA یا بال‌پهن سبک: علامت اختصاری این نوع تیرآهن L است و از لحاظ وزن از نوع دیگر سبک‌تر است.

 HEB یا بال‌پهن سنگین: علامت اختصاری این نوع تیرآهن V است و از لحاظ وزن از نوع دیگر سنگین‌تر است که این اختلاف به دلیل تفاوت در ضخامت آن‌ها می‌باشد.

 

CPE یا همان تیرآهن لانه زنبوری: این نوع تیرآهن به خاطر شباهتی که از لحاظ ظاهری به لانه زنبور دارد به این نام شهرت یافته است، فضاهایی در جان آن خالی بوه که موجب می‌شود، این نوع تیرآهن برای مناطق لزله‌خیز انتخاب مناسبی نباشد؛ تحمل نیروی لنگر خمشی در این نوع بیشتر و وزن آن نسبت به موارد دیگر، کمتر است.

 

کاربرد تیرآهن

تیرآهن برای ساخت خرپا، تیرکلاف، تیرچه کرومیت، تیرک میانی، ستون، اسکلت و شاه تیر در صنعت ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از پرمصرف‌ترین صنایع، صنعت ساختمانی است و همان طور که گفته شد، از تیرآهن در پروژه‌های عمرانی همچون پل نیز استفاده می‌شود.

 

تولیدکنندگان مطرح تیرآهن در ایران

از جمله برترین‌های‌ تولیدکننده تیرآهن در ایران، شرکت‌های گروه صنعتی فولاد ایران، ذوب آهن اصفهان، مجتمع فولاد صنعت بناب، فولاد خوزستان، فولاد ناب تبریز، نورد آریان فولاد، فولاد البرز ایرانیان، شرکت پروفیل صنعت ماهان و جهان فولاد غرب را می‌توان نام برد.

چه فاکتورهایی در انتخاب تیرآهن اهمیت دارد؟

تیرآهن یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی است که امروزه هیچ پروژه ساختمانی بدون وجود آن، اجرایی نخواهد بود و مصرف‌کنندگان بسته به نوع استفاده خود از انواع مختلف تیرآهن استفاده می‌کنند.

فاکتورهایی که هنگام خرید تیرآهن باید به آن توجه شود:

نوع تیرآهن خود را براساس تنش‌های خمشی که باید تحمل کند، مشخصات فنی، ابعاد و ظاهر، انتخاب کنید، همچنین وزن، کارخانه تولیدکننده و برندی که سفارش داده‌اید را با محصولی که دریافت کرده‌اید حتما تطبیق دهید. برای اطلاع از قیمت به‌روز و دریافت مشاوره موردی، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در مجموعه آهن رویال تماس حاصل فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا