از فروشگاه تخصصی آهن رویال و استعلام قیمت لحظه ای آهن و کلیه مقاطه فولادی بازدید فرمایید.

بازدید از فروشگاه
مقالاتدانشنامه مواد اولیه

بنتونیت در گندله سازی

5/5 - (1 امتیاز)

بنتونیت یک ماده معدنی از گروه رس هاست که با توجه به ویژگی های گوناگونی که دارد امروزه نقش مهمی در صنعت ایفا می کند. نوع خاص از بنتونیت فعال طبیعیذاز دیرباز با نان “گل سرشو” برای ما ایرانیان شناخته شده بود .این ماده معدنیداز کانی های خانواده اسمکتیت تشکیل شده است،با این تعریف تعریف بنتونیت مخلوطی از چندین کانی رسی است که به طور عمده عبارتند از :

1-بیدلیت

2-مونت موریولیت

3-نونترونیت

4-ساپونیت

5-هکتوریت

6- ساکونیت

7-تالک

8-پیروفیلیت

9-آناپولژیت

این گروه از کانی های رسی از نظر شیمیایی سیلیکاتهای آبدار آلومینیوم هستند.

این ماده معدنی دارای ساختاری لایه لایه است و میتواند مقدار زیادی آب را در بین لایه های خود جذب کند.قدرت جذب اب و چسبندگی آن این ماده اولیه معدنی را برای ساخت گندله جذاب کرده است.

ذرات بنتونیت بسیار ریز هستند وسطح مخصوص آن 6000تا 10،000 سانتیمتر مربع به ازای هر گرم است.

بنتونیت در گندله سازی
بنتونیت در گندله سازی

این دانه بندی ریز و توزیع بسیار عالی آن در میان ذرات سنگ آهن و یکنواختی توزیع آّب در گندله را ایجاد می کند واین امر باعث می گردد گندله خام در زمانخشک شدن ترک برنداشته و تا پایان پروسه تولید شکل ظاهری خود را حفظ نمایدجهت تولید گندله خام، نرمه سنگ آهن به همراه بنتونیت پودری که حداقل 80 درصد آن مش 325است با آب جهت دستیابی به شکل کروی، در دستگاه های گندله ساز به چرخش درآروده می شوند تا گندله خام تولید گردد. در این مرحله گندله با ابعاد مناسب و استحکام مکانیکی کافی تولید و جهت حمل و نقل تا پخت آماده می شود .  در کوره پخت گندله ،گندله در دمایی حدود 1200 تا 1400 درجه سانتی گراد قرار می گیرد بنتونیت با اکسیدهای آهن وارد واکنش شده و تولید ترکیبات سرباره ای می کند. این ترکیبات ذوب شده و به صورت لایه ای بسیار نازک دور دانه ها را می پوشاند.این لایه باعث افزایش استحکام مکانیکی گندله می شود. مقدار بنتونیت مورد استفاده در گندله حدود 0.5 تا 1 درصد است.

جدول قیمت گندله و مواد اولیه در آهن رویال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا